بازار زعفران سکه شد

 رشد قیمت آتی و نقدی (گواهی سپرده کالایی) در بازار زعفران نشان‌دهنده ذهنیت مثبت اهالی بازار به وضعیت فعلی و دورنمای قیمت‌هاست. جرقه‌های جدی رشد قیمت دلار در کنار پایان یافتن فصل برداشت و امیدواری به بهبود بیشتر اوضاع صادراتی در کنار رشد نرخ در بازار داخلی از جمله مواردی است که به این رشد قیمت‌ها دامن زده است. البته در شرایطی که بسیاری از بازارهای مالی همچون بازار سهام روزهای نه چندان جذابی را تجربه می‌کند شاهد مهاجرت سرمایه به سمت این بازار هستیم که به رشد قیمت‌ها دامن زده است.

نوسان قیمت زعفران در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که این بازار با یک روند صعودی مستمر روبه‌رو بوده تا جایی که بخشی از واقعیت‌های معاملاتی در این بازار را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. به‌عنوان نمونه کمترین قیمت ثبت شده در سال جاری در بازار زعفران (نگین) آتی بورس کالا مربوط به روزهای ابتدایی سال جاری است و به مرور زمان تاکنون شاهد روند افزایشی این نرخ در بورس هستیم. این در حالی است که روزهای اخیر این جریان صعودی شتاب بیشتری به خود گرفته است تا جایی که بهترین روزهای بازار آتی زعفران و همچنین بازار گواهی سپرده کالایی را در سال جاری رقم زده است و بازار در نهایت صف خرید را تجربه می‌کند. نکته قابل توجه دیگر در بازار زعفران نگین برای تحویل در اردیبهشت‌ماه سال جاری (۲۲ اردیبهشت) قیمت‌های ثبت شده آن‌هاست که تا یک قدمی ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان در هر گرم افزایش یافته است. به‌صورت دقیق‌تر در شرایطی که موعد تحویل فیزیکی این سررسید تقریبا فرارسیده است باز هم شاهد رشد قیمت‌ها هستیم که خود یک داده جالب توجه به شمار می‌روند. نوسان قیمت آتی این سررسید هم نشان می‌دهد که در این چند روز کاهش قیمت مهم به ثبت نرسیده و بهای آتی زعفران با بهای نقدی آن در یک مسیر مشخص در حرکت بوده و تفاوت نرخ این دو بازار محدود بود.

این وضعیت به معنی امنیت بیشتر در این بازار است و حباب قیمتی حتی در بازار آتی هم انگشت‌شمار و حتی ناچیز بود. این داده را باید بسیار مهم ارزیابی کرد، زیرا پتانسیل سفته بازی‌های مخرب در این حوزه معاملاتی را به شدت کاهش داده و همچنین امنیت و اعتماد بیشتری را به همراه می‌آورد. این واقعیت به معنی تزریق اعتبار بیشتر به بازار آتی زعفران است که ناخودآگاه اما و اگرهای پیشین در بازار آتی سکه را به همراه ندارد گویی آتی زعفران مسیر درستی را در پیش گرفته است.  این وضعیت در مورد سایر گواهی‌های سپرده کالایی یا آتی نگین هم صادق است و تفاوت قیمت‌ها را می‌توان محدود و حباب نرخ را نه چندان برجسته ارزیابی کرد. به‌عنوان یک نمونه مشخص برای روز ۱۷ اردیبهشت‌ماه آتی زعفران ارقامی بیش از ۱۵ هزار تومان تا ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان در هر گرم برای قراردادهای آتی بود که برای روز گذشته این نرخ در بورس کالا برای معاملات آتی بیش از ۱۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. 

این رفتار قیمتی نشان می‌دهد که اعتماد بیشتری به بازار آتی جلب شده و حباب قیمتی محدود است و مهم‌ترین فرصت سودآوری همان فرصت آربیتراژ بین دو بازار نقدی ( گواهی سپرده) و بازار آتی است که از نگرانی یا شبهه چندانی برخوردار نیست. البته ارزش زمانی پول در این بازار هم این فرصت آربیتراژی را پوشش می‌دهد یعنی در این بازار فضای چندانی برای بازی‌ قیمتی و درآمدزایی از خاصیت ابزارهای اهرمی باقی نمانده است. موارد فوق به معنی تعادل کلی در این بازار مهم از محصولات کشاورزیاست و می‌تواند به‌عنوان یک نمونه موفق در حوزه معاملات محصولات کشاورزی با استفاده از ابزارهای مالی به شمار آید. نمونه موفقی که تاکنون نظیر نداشته است و البته از قابلیت گسترش به سایر بازارها نیز برخوردار خواهد بود.

 

 

زعفران