ضرر میلیاردی روسیه در بحران آلودگی نفت صادراتی

 جریان نفت به دلیل سطح بالای آلودگی به کلرید ارگانیک که ماده شیمیایی مورد استفاده برای استخراج نفت سنگین است، متوقف شد. ظاهراً منبع آلودگی به این ماده شیمیایی که در صورت پاکسازی نشدن تجهیزات پالایشی را از بین می‌برد، از یک پالایشگاه خصوصی به نام نیکولایوا در منطقهسامارای روسیه در کنار رودخانه ولگا بوده است.

نفت آلوده از طریق خط لوله دروژبا که ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت – معادل یک درصد از تقاضای جهانی برای نفت – را دارد ارسال شده بود. روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان پس از عربستان سعودی است و در نتیجه این بحران، خرید نفت از سوی اروپا حداکثر ۱۰ درصد – معادل یک میلیون بشکه در روز – کاهش پیدا کرد و این مسئله ضربه مالی سنگینی به مسکو زد.

روسیه در نتیجه این بحران روزانه نیم میلیارد دلار درآمد نفتی را آن هم در شرایط تحریم‌های آمریکا و سال‌ها رشد اقتصادی راکد به شدت به این درآمد نیاز دارد، از دست داد. شرکت دولتی ترانس نفت که مالک بخش آلوده خط لوله دروژبا بود تا زمانی که این بحران وارد یازدهمین روز خود شد، بیانیه رسمی منتشر نکرد. هنوز معلوم نیست که این بحران نتیجه سهل انگاری بوده یا کارشکنی اما سه شنبه گذشته چندین مظنون دستگیر شدند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هفتم مه در یک نشست دولتی اظهار کرد تحقیقات نشان داده که گروهی از شرکت‌ها که نفت استاندارد را با استفاده از مواد کلرید ارگانیک منتقل می‌کردند در استفاده از حجم معمول زیاده روی کرده‌اند. اسناد این تحقیقات اکنون به دفتر دادستانی ارائه شده است و بنا بر تصمیم دادگاه، چهار نفر دستگیر و زندانی شده‌اند.

میزان زیاد این ماده در خطوط لوله نه تنها برای تجهیزات پالایشگاهی خطرناک است بلکه برای افرادی که در معرض آن قرار می‌گیرند نیز مضر است و این ماده در دمای بالا گاز سمی تولید می‌کند که شبیه گاز مورد استفاده در جنگ جهانی اول است.

بر اساس گزارش فوربس، قیمت نفت برنت در نتیجه این آلودگی که باعث شد صادرات ۷۰۰ هزار بشکه در روز نفت روسیه به مدت چندین هفته متوقف شود، به ۷۵ دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین حد در شش ماه گذشته بود. در کنار بحران آلودگی نفت روسیه، تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا و درگیری داخلی در لیبی افزایش قیمت نفت را اجتناب ناپذیر کرد. در زمانی که رقابت رو به رشدی از سوی صادرات نفت آمریکا وجود دارد، شایعاتی پیرامون سناریوی خرابکاری زمزمه شد. با گذاشتن این نظریه‌ها کنار هم روشن است که بخشی از دنیا به میزان فزاینده‌ای نسبت به صنعت نفت روسیه بدبین شده است.

وزارت انرژی روسیه روز جمعه اعلام کرد بندر اوست لوگا در شمال غربی روسیه صادرات نفت روسیه را از سر گرفته است.