تاثیر نوسانات نرخ ارز بر افزایش قاچاق سوخت
 براساس امار و اطلاعات منتشر شده توسط موسسات بین المللی انرژی، ایران یکی از ارزان ترین بنزین ها را در سطح جهان دارد به طوریکه قیمت هر لیتر بنزین در ایران حدود 24 تا29 سنت است.

جالب است که ونزوئلا رتبه اول و سودان رتبه دوم را در بین کشور های جهان از لحاظ ارزان بودن قیمت بنزین در اختیار دارند.

پس از ایران نیز کویت، الجزایر، نیجریه و ترکمنستان  به عنوان ارزان ترین کشورها در عرضه قیمت بنزین هستند که قیمت بنزین نشان کمتر از 50 سنت است.

اما کشورهایی مانند توگو، ویتنام و السالودور، نپال، زیمباوه  قیمت بنزین را در حدود یک دلار عرضه می کنند، گرانترین بنزین نیز با قیمت بیش از 2 دلار در هر لیتر مربوط به کشور هنگ کنگ است البته کشورهای ایتالیا،نروژ و موناکو نیز در میان کشورهای گران قیمت در عرضه بنزین هستند.

ارزان ترین کشورها در قیمت بنزین 

کشورهایی که قیمت بنزینشان حدود 1 دلار است

گران ترین قیمت بنزین در جهان

*ارتباط افزایش نرخ ارز با افزایش قاچاق سوخت از ایران

این گزارش حاکی است مقایسه قیمت بنزین در ایران با کشورهای همسایه نشان می دهد تا زمانی که قیمت بنزین در کشورمان اصلاح نشود نمی توان انتظار داشت تا قاچاق سوخت متوقف شود.

همانطور که ملاحظه می شود اختلاف نرخ ارز یکی از مهمترین انگیزه‌های قاچاق سوخت از ایران  است ولی تاکنون هیچ یک از مقامات ایران درباره سود حاصل از تفاوت قیمت ارز و ارتباط آن با افزایش قاچاق سوخت سخن نگفته‌اند ویا برخی از مسئولان نیز معتقدند قاچاق سوخت ربطی به افزایش قیمت ارز ندارد که نمودار فوق نشان می دهد این صحبت از اساس اشتباه است و هرچه نرخ ارز در ایران بالا رود میتواند منجر به افزایش قاچاق سوخت از کشور شود.