وام نیم میلیارد دلاری بانک جهانی به ترکیه

 اعضای هیأت مدیره بانک جهانی با تأمین مالی ۵۶۱ میلیون یورویی پروژه توسعه پایدار شهری ترکیه موافقت کردند. این سومین وام از مجموعه وام‌هایی است که بانک جهانی برای این منظور در اختیار ترکیه قرار می‌دهد. پیش تر این بانک در دسامبر ۲۰۱۶ مبلغ ۱۳۲.۷ میلیون دلار و در آوریل ۲۰۱۸ مبلغ ۹۱.۵ میلیون دلار وام در اختیار ترکیه قرار داده بود.

پروژه توسعه پایدار ترکیه با هدف ارتقای ثبات مالی، اقتصادی و محیط زیستی شهرهای ترکیه انجام می‌شود و وجوه آن به جای دولت در اختیار شهرداری‌های ترکیه قرار می‌گیرد. آگوستو کومه، مدیر دفتر ترکیه بانک جهانی گفت: شهرهای ترکیه با ریسک‌های مختلفی مواجه هستند و ضرورت دارد به منظور ارتقای سطح زندگی این افراد نسبت به تقویت زیرساخت‌ها اقدام شود. وی با اشاره به تجربه موفق بانک جهانی در سرمایه گذاری در مناطق روستایی ترکیه گفت: از کمک به ترکیه خوشحال هستیم و از طریق فراهم کردن منابع مالی بیشتر برای پروژه‌های توسعه پایدار شهری به دنبال تقویت حضور مالی خود در ترکیه هستیم.

این برنامه بخشی از برنامه دهم چشم‌انداز توسعه ترکیه محسوب می‌شود که تاکید زیادی بر روی توسعه فضاهای مسکونی و محیط زیستی و غلبه بر چالش‌های رشد سریع شهرنشینی و مشکلات اقتصادی مردم این کشور دارد.

بانک توسعه و زیرساخت‌های جهانی نیز پیش‌تر وام‌هایی با سررسید پنج سال و ۳۰ سال در اختیار ترکیه قرار داده بود. دریافت وام جدید ترکیه از بانک جهانی در شرایطی صورت می‌گیرد که مقامات ترکیه پیشنهاد دریافت کمک از دیگر نهاد مهم یعنی صندوق بین‌المللی پول را رد کرده‌اند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز اواخر سال گذشته گفته بود صندوق بین‌المللی پول جایگاهی در آینده ترکیه ندارد.