ثبات نرخ مرغ در بازار

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از ثبات نرخ مرغ نسبت به روز گذشته در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسطقیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان است.

اخبار اقتصادی- وی با اشاره به اینکه نرخ کنونی مرغ با قیمت تمام شده تولید فاصله معناداری دارد، افزود: بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی طی مکاتباتی به ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب هر کیلو مرغ زنده را ۸ هزار و ۸۰۰ و مرغ گرم برای مصرف کننده را ۱۳ هزار تومان اعلام کرده است که مرغداران به این نرخ انتقاداتی دارند.

حجت ادامه داد: عدم محاسبه دقیق مرغ زنده نسبت به قیمت مرغ برای مصرف کننده نگرانی‌هایی در بر داشته است چرا که براساس قاعده کلی قیمت مرغ گرم براساس ضریب ۱.۳۵ تا ۱.۳۶ نسبت به مرغ زنده باید محاسبه شود که متاسفانه در اعلام نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی به ستاد تنظیم بازار این موضوع رعایت نشده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته نرخ مصوب مرغ گرم براساس قاعده کلی محاسبه شده بود، بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی براساس نرخ مرغ گرم برای مصرف کننده باید نرخ مرغ زنده را رقمی حدود ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام می‌کرد تا از این حیث زیانی به تولیدکنندگان وارد نمی‌شد؛ بنابراین از ستاد تنظیم بازار تقاضا داریم به عنوان حامی تولیدکننده و مصرف کننده این موضوع را در نظر بگیرد تا تولید مرغ در کشور دچار چالش نشود.

وی با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی همچنان ۲ نرخی است، گفت: علی رغم آنکه نرخ مصوب هر کیلو ذرت یک هزار و ۳۵۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۰۰ تومان است، اما مرغداران هر کیلو ذرت را با قیمت یک هزار و ۷۰۰ و کنجاله سویا را ۳ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می‌کنند که این فاصله قیمت بر افزایش هزینه‌های تولید دامن می‌زند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان با انتقاد از افزایش حدود ۸۰ درصد  هزینه حمل و نقل نهاده‌های دامی تصریح کرد: اواخر سال گذشته متوسط کرایه حمل هر کیلو نهاده‌های دامی ۱۳۰ تا ۱۳۵ تومان بود که هم اکنون به ۲۴۰ تومان رسیده است و به تبع این اتفاق در حمل و نقل مرغ زنده رخ می‌دهد، از این رو از ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی انتظار داریم که براساس واقعیت موجود هزینه تمام شده کالا را محاسبه کنند.