لایحه مالیات بر ارزش افزوده به‌زودی به صحن علنی می‌رود

 محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مراسم تودیع و معارفه رئیس سابق و جدید سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: لایحه مالیات بر ارزش افزوده در ۲ هفته آینده به صحن علنی می‌رود و آخرین پله‌های اجرایی خود را طی می‌کند.

اخبار اقتصادی- وی افزود: کمیسیون اقتصادی مجلس و سازمان امور مالیاتی با اجماع نظر با سرعت به موضوع پایانه‎های فروشگاهی رسیدگی کرد. در حال حاضر این طرح برای بررسی در شورای نگهبان قرار دارد که طبق آخرین اخبار به‌زودی ایرادات برطرف و به صحن علنی ارجا می‌شود.

پور ابراهیمی گفت: ایراد شورای نگهبان درخصوص اجرای لایحه پایانه‌های فروشگاهی برطرف شده و این بحث هم در هفته‌های آینده به تصویب خواهد رسید.

وی ادامه داد: اگر دستگاهی طبق قانون مکلف بود لینک مالیاتی را برای اجرایی شدن طرح جامع در اختیار سازمان قرار دهد؛ اما امتناع کرده است، باید سازمان امور مالیاتی با جایگاه قانونی خود با آنها برخورد کند در غیر این صورت مجلس ورود خواهد کرد.

پورابراهیمی اذعان کرد: مقاومت در بدنه سازمان مالیاتی برای جایگزین سیستم محوری به جای ممیز محوری بسیار جای تعجب دارد. تراکنش‌های بانکی در سال ۹۶ تا ۹۷ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان مالیات حقه و قانونی مالیات ستانده شده است که از اقدامات بسیار مهم سازمان امور مالیاتی است.

وی ادامه داد: اتصال تمام سامانه اطلاعاتی کشور به سامانه جامع مالیاتی برای پرهیز از فرار سامانه‌هایی که نهادها قصد آن را دارند. نباید تنها به پرداخت آنلاین اظهارنامه‌ها بسنده کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش ۵ واحد درصد مالیات‌های تولیدی از جمله مواردی است که مجلس روی آنها تأکید داشت. رویکرد ما باید به سمتی برود که هر کس مالیات بیشتری پرداخت از امکانات بیشتری برخودار باشد.

وی ادامه داد: کاهش نرخ مالیات بر واحدهای تولیدی میزان درآمدهای مالیات را افزایش خواهد داد.

پورابراهیمی با اشاره به راه اندازی پایه های جدید مالیاتی گفت: موضوع مالیات بر درآمد خانوارهاست. برای احیای این پایه مالیاتی که در ۱۰۰ کشور دنیا اجرایی می شود بسیار ساده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اظهارنامه های مالیاتی می تواند در داده های ورود و خروجی افراد مستقر شود. این امر مانند مالیات بر تراکنش های بانکی شدنی است.

وی گفت: فرار مالیاتی بیش از رقم های اعلام شده است.

پور ابراهیمی گفت: سه ماه از مهلت دولت برای اصلاح بودجه سال ۹۸ گذشته است. در همان زمان مقام معظم رهبری یادداشتی مبنی بر اینکه بودجه ۹۸ هیچ سنخیتی با جنگ اقتصادی ندارد به دولت و مجلس ابلاغ کردند که منجر شد قوا به اصلاح این موضوع بپردازند.