مجلس طی سه سال گذشته برای وام ازدواج جوانان چه کرد؟

سیده فاطمه حسینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابلاغ آیین نامه پرداخت وام ازدواجتوسط بانک مرکزی، گفت: موضوع ازدواج جوانان یکی از موضوعات مهم و اساسی در کشور بوده که دغدغه ها و نگرانی هایی در این حوزه برای زوجین  در جهت تشکیل زندگی وجود دارد که یکی از این مسائل مالی است.

اخبار اقتصادی- نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در حال حاضر جهت  تشکیل زندگی مشترک  وام ازدواج در اختیار جوانان قرار می گیرد، افزود: مجلس طی سه سال گذشته به صورت میانگین بیش از  150  درصد میزان وام ازدواج را افزایش داده است و سال اول میزان تسهیلات 300درصد، سال دوم 50 درصد و سال سوم هم نسبت به سال قبل  100 درصدی افزایش یافته است.

برخی جوان ها به دلیل سخت گیری ها  درباره ضامن از دریافت تسهیلات منصرف می شوند

وی با تاکید بر اینکه به تناسب نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی تلاش کردیم که رقم وام ازدواج افزایش یابد، ادامه داد: یکی از نگرانی های مجلس در زمان بررسی بودجه و تصویب وام ازدواج سختگیری درباره ضامن بود، چرا که برخی جوان ها به دلیل این سخت گیری ها از دریافت تسهیلات منصرف می شوند.

باید شرایط تایید ضامن به گونه ای فراهم شود که منابع بانک ها به آنها بازگشت داده شود

حسینی تاکید کرد: مردم برای دریافت سایر وام ها با مبلغ 30 میلیون تومان حداقل 2 ضامن نیاز دارند، اما در مجلس برای پرداخت سهل تر تسهیلات ازدواج مصوب کردیم که این امر با یک ضامن انجام شود تا تعداد زیادی از جوانان کشور بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

تشخیص اعتبار ضامن برعهده بانک ها است

وی با بیان اینکه تشخیص اعتبار ضامن برعهده بانک ها است، افزود: بانک ها در این زمینه باید به گونه ای عمل کنند که جوانان از این منابع برخوردار شوند و برای آغاز زندگی مشترک مبلغ حداقلی برای ازدواج آنها فراهم شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از سوی دیگر باید شرایط تایید ضامن به گونه ای فراهم شود که منابع بانک ها به آنها بازگشت داده شود.