ماجرای دریافت مالیات از سکه/ قیمت طلا و سکه رو به کاهش می رود؟

اخبار اقتصادی- بازار سکه در یکسال اخیر واقعا سکه شده و بسیاری از افراد به دنبال سودجویی از این بازار سرمایه های اندک و سنگین خود را وارد آن کرند و همانند ارز این بازار درآشفتگی به سر می برد.

به گزارش افکارنیوز، قیمت سکه این روزها نزدیک به نیم میلیون تومان حباب دارد و سازمان امور مالیاتی با دریافت مالیات از سکه می خواهد این بازار را به نوعی کنترل کند.

محمد کشتی آرای با اشاره به آخرین قیمت طلا و سکه در کشور، گفت: سکه امروز 450 هزار تومانحباب دارد، اما بازار طلا حباب ندارد و قیمت آن واقعی است.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف کشور، درباره اخذ مالیات از سکه، گفت:بحث مالیات بر سکه تاثیری بر قیمت آن ندارد، چراکه این مالیات از افرادی اخذ می شود که در پیش ثبت نام سکه از بانک مرکزی تعداد زیادی سکه دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه اخذ مالیات شامل معاملات عادی سکه نمی شود، ادامه داد: کسانی که در ثبت نام عمومی سال 96، سکه دریافت کرده اند، امروز اگر بخواهند سکه های خود را بفروشند سود زیادی کسب می کنند که سازمان امور مالیاتی از آن سود مالیات دریافت می کند.

کشتی آرای، تاکید کرد: مالیات بر سکه تاثیری در بازار نخواهد داشت و این مالیات از افرادی اخذ می شود که برای خرید سکه ثبت نام کرده اند و برای مردم عادی نیست، چراکه که طبق قوانین جاری کشور به هر درآمدی مالیات تعلق می گیرد و این مالیات نیز به نوعی مالیات بر درآمد است.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف کشور، در خصوص موضوعاتی همچون ساخت طلای 14عیار، تصریح کرد: حدود 10 سال پیش که قیمت طلا افزایش یافت، از طریق جهاد دانشگاهی از مردم درباره طلای 14 عیار یا 18 عیار نظرسنجی شد که براساس آن بیش از 80 درصد مردم تمایل داشتند که طلا 18 عیار باشد، چراکه استاندارد طلا این عیار است، لذا بحث 14 عیار منتفی است.

منصور مرادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز با اشاره به تعیین مالیتت برای خریداران سکه گفت: از آنجایی که دولت در فروش نفت و کسب درآمد از این روش با مشکل مواجه است و نمی تواند هزینه های کشور را پوشش دهد به سمت افزایش درآمد از طریق دریافت مالیات روی آورده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: دولت در گذشته از سود سهام نیز مالیات دریافت می کرد اما پس از گذشت زمانی دریافت مالیات از این طریق لغو شد، اکنون به دنبال آن است که از خریداران سکه مالیات بگیرد که به نظر می رسد دولت برای کسب درآمد از مالیات سردرگم است.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: در حالی دولت به دریافت مالیات از سکه روی آورده که قانون مالیات را به درستی اجرا نمی کند و از کسانی که درآمد های چند هزار میلیاردی دارند حتی به اندازه کارمندان مالیات نمی گیرد.

وی تاکید کرد: تصمیم سازمان امور مالیاتی برای دریافت مالیات از خریداران سکه صحیح نیست و باید طبق قانون و مقررات باید نسبت به دریافت مالیات اقدام شود.

مرادی با بیان اینکه مبنای دریافت مالیات از سکه در بخشنامه سازمان امور مالیاتی مبهم است، گفت: اگر از خریداران سکه مالیات دریافت شود تکلیف کسانی که طلا و جواهر می خرند چه می شود، این بخشنامه جامع و کامل نیست.

این نماینده مجلس اظهار داشت: این مدل تصمیمات خلع الساعه بوده و پایه و اساسی ندارد، بعد از مدتی متوجه اشتباه خود می شوند و دریافت مالیات از سکه یا سود سهام را ملغی می کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: اگر از سکه مالیات دریافت شود مردم از این بازار رو برگردانده و به سمت خرید طلا و جواهر می روند و همان آش و کاسه قبل درست می شود و دولت باید به دنبال راه حلی برای مدیریت این بازار پیدا کند

محمد حسینی دیگر نماینده مجلس با اشاره به بخشنامه سازمان امور مالیاتی برای دریافت مالیات از خریداران سکه که مشمول خرید و فروش های سال گذشته نیز می شود، گفت: در دنیا از دارایی هایی که ارزش خاص دارند تنها مالیات بر ارزش افزوده دریافت می شود و دیگر تعداد آن مطرح نیست چرا که باعث افزایش قیمت می شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: دریافت مالیات از سکه در سال های گذشته نیز مطرح بود و قرار بود با اصلاح بخشنامه سازمان امور مالیات از خرید و فروش سکه در طلا فروشی ها و مکان های دیگر مالیات دریافت شود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور مناسب دریافت مالیات از سکه نیست، بیان داشت: دریافت مالیات از سکه با استدلال  افزایش درآمد مطرح است اما باید گفت که با این کار ثبات در بازار طلا، خرید و فروش سکه و ارز ایجاد نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: با دریافت مالیات از سکه، عدم ثبات در بازار رقم می خورد و قیمت ها افزایش بیشتری پیدا می کند، با این سیاست شاهد رکود در خرید و فروش خواهیم شد و احتمال اینکه این سیاست نتیجه عکس بدهد وجود دارد.

حسینی با اشاره به اینکه در این بخشنامه از خریداران سکه که زیر 20 عدد خرید کرده اند مالیات دریافت نمی شود، گفت: سامانه ثبت خرید وجود ندارد و ممکن است مجدد با کارت ملی و اسامی مختلف نسبت به خرید خرد اقدام شود از این رو به نظر می رسد به این مورد دقت نشده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: باید شیوه مالیات ستانی متناسب با شرایط بازار باشد در بخشنامه سازمان امور مالیاتی به زمان توجه نشده و حتی در نظر دارند از خریداران سکه در سال گذشته مالیات دریافت کنند.د

وی گفت: با توجه به اینکه در شرایط بحران اقتصادی هستم این نوع حرکت ها موجب افزایش تقاضای کاذبی در بازار می شود بنابراین باید آثار چنین بخشنامه های را در تمام حوزه هایهای اقتصاد دقیق بررسی شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: هر حرکت اقتصادی باید بر اساس مطالعات دقیق و زمان بندی درست باشد تا مشکلی را بر بحران اقتصادی  کشور اضافه نکند.