اداره کشور بدون نفت ضرورتی غیرقابل انکار

 حمیدرضا حاجی بابایی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در خصوص اداره کشور بدون نفت، گفت: خیلی دیر است که برای اداره کشور بدون نفت وارد عمل شد با این حال هر زمان که دولت در زمینه اجرای این امر به جمع بندی برسد باید هر چه سریعتر اقدام کند.

اخبار اقتصادی- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اکنون نیاز است که کشور بدون در آمدهای نفتی اداره شود، تاکید کرد: مسئولان باید به اهمیت موضوع پی ببرند و هر زمان که به جمع بندی رسیدند باید وارد عمل شوند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: با توجه به شرایط حاکم بر کشور و همچنین چه ایران تحریم شود چه نشود، باید به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کرد، اگر روزی هم نفت فروختیم باید درآمد نفتی را برای سرمایه گذاری در نظر گرفت نه آنکه هزینه های کشور را با آن پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه قانون برنامه ششم توسعه کل کشور نیز بر بودجه ریزی بدون اتکا به درآمد نفتی تاکید دارد، گفت: در ماده 7 قانون برنامه ششم توسعه به طور مبسوط به عدم وابستگی بودجه ریزی کشور به نفت پرداخته شده است و قرار بود درآمد نفتی در صندوق توسعه ملی ذخیره شود تا در سرمایه گذاری ها مورد استفاه قرار گیرد.

وابستگی بودجه به نفت افزایش یافت

حاجی بابایی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، عنوان کرد:آنجایی که دولت در اداره کشور با مشکلات و تنگناهایی مواجه شد، از ذخایر صندوق توسعه ملی برداشت شد از این رو وابستگی به در آمد نفتی برخلاف نظر قانون برنامه ششم توسعه افزایش یافت.

این نماینده مجلس در خصوص جایگزین کردن درآمد نفتی با روش های دیگر، بیان داشت: این موضوع باید در اصلاح ساختار بودجه ریزی کشور مطرح شود، ما منتظریم دولت لایحه اصلاح ساختار بودجه را ارائه کند تا در مجلس آن را مورد بررسی قرار دهیم.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: اطلاع نداریم که اصلاح ساختار بودجه در چه مرحله ای قرار دارد، با این حال پیگیری این موضوع هستیم تا دولت این لایحه را هر چه زودتر ارائه کند.