چرا کشور با انباشت بیکاران مواجه شد؟

 «بیکاری بلند مدت» شاخصی است که بر «مدت» بیکاری یک فرد دلالت دارد؛ یعنی مدت زمانی که یک شخص یک سال و یا بیشتر بدون شغل و در جستجوی کار باشد.

اخبار اقتصادی- اگر طول مدت بیکاری، مخصوصاً مدتی که شخص تحت پوشش بیمه بیکاری یا حمایت‌های مشابه است، طولانی شود، آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی به همراه خواهد داشت.

اما مهمترین و اصلی ترین چالش بازار کار امروز کشور، علاوه بر ماهیت «بیکاری»، بروز چالش «بیکاری بلند مدت» است؛ چالشی که امروز در ادبیات مسئولان و سیاست گذاران تحت عنوان انباشت نیروی کار نیز از آن یاد می‌شود.

فارغ از اینکه به زعم دولت مردان، بیکاری طی سال‌های گذشته در «فهرست ابرچالش‌های دولت» قرار گرفته، بیش از آن، انباشت نیروی کار سرعت کاهش نرخ بیکاری و به تبع آن افزایش جمعیت شاغل را کند کرده است و باعث شده تا به رغم سیاست های قابل دفاع در حوزه اشتغال زایی اما تغییر محسوسی در کاهش جمعیت شاغل مشاهده نشود.

از سوی دیگر انباشت نیروی کار باعث شده، به رغم بهبود نسبی متغیرهای بازار کار در چهارساله نخست دولت یازدهم، اما همچنان سرعت کاهش جمعیت بیکاری با کندی پیش برود و دولت علاوه بر پاسخ به نیاز شغلی متولدین دهه هفتاد و متولدین اوایل دهه هشتاد، با چالش بیکاری جمعیت دهه شصت نیز مواجه باشد. گروهی که بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۹۵ حدود ۱۶ میلیون و ۸۰۲ هزار نفر معادل ۲۱ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

عدم پاسخ به نیاز شغلی متولدین دهه شصت امروز بازار کار را با چالش «انباشت نیروی کار» مواجه کرده که آمارهای رسمی نیز مٌهر تأییدی بر این ادعا است. آمار رسمی، جمعیت حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری بیکاران را روایت می‌کند که جمعیت بیکار متولد دهه شصت، به استناد همین آمار رسمی حدود یک میلیون و ۷۳۴ هزار نفر است؛ یعنی ۵۳ درصد از جمعیت بیکار کشور را متولدین دهه شصت به خود اختصاص می‌دهد.

سهم ۵۳ درصدی جمعیت بیکار دهه شصت از کل جمعیت بیکار، بدون تردید ادعای «انباشت نیروی کار» و عدم سیاست‌های بلند مدت اشتغالزایی را اثبات می‌کند تا امروز علاوه بر جمعیت انباشت بیکار دهه شصت، متقاضیان جدید بازار کار یعنی متولدین دهه هفتاد و متولدین نیمه نخست دهه هشتاد، به حجم تقاضای ورودی به بازار کار اضافه شوند.

بررسی تغییرات جمعیت شاغل کشور به استناد آمار رسمی دولت نشان می‌دهد، در طول سال ۹۶ تعداد ۷۶۱ هزار فرصت شغلی و در طول سال ۹۷ نیز ۴۶۴ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شده؛ در حالی که در دوره پنج ساله ۹۲ تا ۹۷ به طور متوسط ۴۹۳ هزار شغل در کشور ایجاد شده است.

در حال حاضر نیز دولت برای پاسخ به نیاز تقاضای جدید و انباشت نیروی کار باید سالانه یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کند.