حذف قبض کاغذی تا چند ماه آینده

سیدکمال غیاثیان امروز در همایش سالیانه خدمات مشترکان در راستای کاهش تلفات برق با اشاره به اینکه نقش صنعت برق بر توسعه اقتصادی اجتناب‌ناپذیر است و برق به عنوان زیرساخت‌ها به شمار می‌رود، شرکت‌های توزیع برق در خدمت مقدم خدمت‌رسانی به مردم هستند.

وی با بیان اینکه برای خدمات الکترونیکی و سرعت بخشیدن به ارائه خدمات شرکت توزیع برق استان تهران در این خصوص پیش‌رو بوده است، گفت: این شرکت اولین شرکتی بود که برای نخستین بار آژانس جامع خدمات مشترکان را انجام داده است و این موضوع براساس فروش بر حسب کیلووات این برون‌سپاری به منصه ظهور رسید.

مدیر دفتر نظارت بر فروش و وصول مطالبات شرکت توزیع برق استان تهران ادامه داد: اپلیکیشن پرداخت غیر حضوری قبوض در سراسر کشور اجرا شد که این شرکت جزو پیشروان این اقدام بود که توانست تغییر ساختار قرائت کنتور را انجام و با ایجاد نرم‌افزارهای اندرویداقدام بسیار حائز اهمیتی انجام دهد.

وی با بیان اینکه با جمع‌آوری شماره موبایل‌های مشترکان برای حذف قبوض کاغذی اقدام کرده‌ایم، گفت: بیش از یک میلیون مشترک برق را توانسته‌ایم که موبایل آنها را احصا و جمع‌آوری کنیم. البته این جمع‌آوری شماره‌ تلفن‌ها به دلیل طول و عرض جغرافیایی مشترکان تا حدودی سخت بود که در سیکل اول بیش از ۹۰ درصد مشترکان اطلاعات آنها جمع‌‌آوری شد.

غیاثیان خاطرنشان کرد: شرکتی در خدمات مشترکان موفق است که از تشخیص خوبی برخوردار باشد، چرا که موجب کاهش تلفات غیرفنی و افزایش وصول درصد مطالبات می‌شود.

وی افزود: تلاش ما این است که حقوق قرائت‌کنندگان کنتور برق را به دلیل اینکه دو بار باید قرائت مشترکان پرمصرف را انجام دهند، پیشنهاد داده‌ایم که انجام شود که امیدواریم مدیریت شرکت با این پیشنهاد موافقت کند.

مدیر دفتر نظارت بر فروش و وصول مطالبات شرکت توزیع برق استان تهران گفت:‌ درصد وصول مطالبات هر سال رشد داشته است، اما روند کاهش تلفات نیز در شرکت توزیع برق که زمانی ۲۷ درصد بود به ۱۴.۸ درصد رسیده است، چرا که با حضور به موقع قرائت‌کنندگان کنتور برخی از مشترکان نتوانستند اقدام به دستکاری کنتور برق خود کنند.

وی افزود: در حال حاضر ۸.۳ درصد مشترکین خانگی در شهرهای استان تهران مصرف هستند که تعداد آنها حدود ۱۴۹ هزار و ۷۵۱ مشترک می‌شود.

به گفته غیاثیان، مشترکانی پرمصرف محسوب می‌شود که مصرف برق آنها ماهانه بیش از ۳۰۰ کیلووات باشد.

وی افزود: تغییر نرخ تعرفه‌ها از اول اردیهبشت‌ماه ابلاغ شده و این ۷درصد شامل حال مشترکان خانگی رعایت‌کننده الگوی مصرف است، اما مشترکانی که بیش از الگو که همان ۳۰۰ کیلووات ساعت است، از اول خرداد با افزایش تعرفه ۱۶درصد مواجه خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: طرح حذف قبض کاغذی برق تا چند ماه آینده اجرایی خواهد شد که این اقدام موجب کاهش مصرف کاغذ و مسائل محیطی زیستی خواهد شد.