بی اثر کردن تحریم‌های نفتی آمریکا با توسعه پتروپالایشگاه ها

 غلامرضا شرفی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی  درخصوص پتروپالایشگاه‌ها به عنوان ابزاری جهت مقابله با تحریم‌های نفتی گفت: افزایش حجم تولید و تکمیل زنجیره ارزش یعنی تولید فرآورده‌های نفتی ازجمله مهم‌ترین مولفه‌های هستند که کشورهای دارای منابع نفتی همچون ایران باید به آن توجه داشته باشند. یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای تولید فراورده‌های نفتی و جلوگیری از خام فروشی ساخت پالایشگاه و توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور است.

اخبار اقتصادی- وی ادامه داد: توسعه ظرفیت پالایشگاهی و پتروپالایشگاه‌ها ازجمله راهکارهای مقابله با تحریم‌های نفتی هم محسوب می‌شود. تحریم‌های امریکا علیه ایران از مکانیسم‌های جامدی برخوردار هستند که می‌توان آن‌ها را با انعطاف و رفتن به سمت تولید فراورده‌های نفتی بی اثر کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس درخصوص راهکارهای پیشنهادی خود برای جذب سرمایه‌گذاری جهت توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور گفت: توسعه پتروپالایشگاه‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری سنگینی هستند. دولت قطعا باید تسهیلاتی دراین خصوص پیش‌بینی کند. تسویه غیر نقدی و یکی دو ساله خوراک، تخفیف‌های مالیاتی، هدایت نقدینگی جامعه به سوی این قبیل پروژه‌ها، ایجاد کنسرسیوم‌های مالی و ... ازجمله این تسهیلات هستند.

وی ادامه داد: خواب سرمایه‌ در پروژه‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاه‌ها امری بدیهی است. سود حاصل از سرمایه‌گذاری در این بخش معمولاً بعد از چند ساله محقق می‌شود. در همین راستا دولت باید تسهیلاتی را برای مردم فراهم کند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی درباره طرح تنفس خوراک پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌ها گفت: در این طرح یک سری مشوق‌های جهت جذب سرمایه‌گذاری برای توسعه پتروپالایشگاه پیش‌بینی شده است. پرداخت اقساطی هزینه خوراک با تاخیر یکساله و یکسری تسهیلات جهت اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران از مهم‌ترین محورهای این طرح هستند.

وی در پایان تصریح کرد: با توسعه پتروپالایشگاه‌ها ظرفیت تولید فراورده‌های نفتی به لحاظ کیفیت و کمیت افزایش پیدا می‌کند. جریان مالی پایداری برای این موضوع باید وجود داشته باشد. بخشی از این جریان مالی در اختیار مردم و بخشی دیگر در اختیار بانک‌ها است. دستورالعملی باید نوشته شود تا بانک‌ها ملزم شوند حداقل سه چهارم سرمایه‌های خود را به پروژه‌های تولیدی همچون پتروپالایشگاه‌ها اختصاص دهند.