به گزارش ايسنا، با اينحال تصميم دولت براي توسعه انرژيهاي نو جدي است و جديدترين پيگيريها در اين زمينه از دو تصميم ويژه رييسجمهور براي افزايش توجيه اقتصادي انرژيهاي نو خبر ميدهد.

بر این اساس، محمود احمدی‌نژاد - رییس‌جمهور، برای افزایش توجیه اقتصادی انرژی‌های نو دستوراتی را برای تسهیل استفاده از این انرژی در کشور صادر کرده که در صورت اجرایی شدن، انرژی‌های تجدیدپذیر به گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تبدیل خواهد شد.

کارشناسان معتقدند علت اصلی عدم رشد انرژی‌ها نو در کشور دو عامل اصلی است؛ اول این‌که قیمت سرمایه‌گذاری در این زمینه بسیار بالاست و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به راحتی نمی‌توانند چنین حجمی از سرمایه گذاری را تقبل کنند و دوم هم این‌که تعرفه‌ای که دولت برای خرید برق تولید شده از انرژی‌ها نو در نظر گرفته، صرفه اقتصادی ورود به این عرصه را توجیه نمی‌کند. دولت در حال حاضر هر کیلووات برق تولیدی از این انرژی‌ها را ۱۳۰ تومان خریداری می‌کند که باز هم نتوانسته رضایت سرمایه‌گذاران در این بخش را جلب کند.

از سوی دیگر، رئیس جمهوری با دو دستور ویژه به کمک توسعه انرژی‌ها نو آمده؛ به طوریکه در دستور اول به بانک‌ها ابلاغ شده به کمک سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌ها نو بیایند و تسهیلات ویژه‌ای را در این زمینه درنظر گیرند.

دستور دوم احمدی‌نژاد هم خطاب به کمیسیون‌های اقتصادی دولت صادر شده که قیمت خرید برق تولیدی از انرژی‌های نو را بازنگری کنند.

این درحالی است که درحال حاضر دولت رایزنی‌های خود را با کشورهای صاحب فن‌آوری انرژی‌ها نو آغاز کرده تا با بومی کردن آن، هزینه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر را کاهش داده و سرمایه‌گذاری در این بخش را تقویت کند.

در همين زمينه وزير انرژيهاي تجديدپذير آفريقاي جنوبي براي مذاكرات با مقامات ايراني به تهران سفر كرده و مذاكراتي را با وزير نيرو ايران برگزار خواهد كرد. اين درحالي است كه هند و چين از كشورهايي هستند كه مي توانند به ارائه دانش فني خود در زمينه انرژيها نو، هزينه توليد و در نتيجه قيمت تمام شده اين انرژي در كشور را كاهش دهند.