ورود هیئت تجاری آلمانی به ایران

کاوه زرگران دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی در دیدار با یک هیات آلمانی که در اتاق بازرگانی ایران و آلمان صورت گرفت با بیان اینکه فضای حاکم بر اقتصاد کشور ملتهب است و کارآفرینان، تجار و صنعتگران روزهای سختی را تجربه میکنند، تاکید کرد: با این وجود اعتقاد جدی داریم که این شرایط گذراست و جامعه ایران با سربلندی از این وضع عبور می کنیم.

اخبار اقتصادی-وی افزود:دولت آمریکا در شکل گیری وضع موجود اقتصادی ایران نقش پررنگی دارد، ولی این شرایط نه به نفع ایران و نه به سود کشورهای غربی است، چراکه فشارهای آمریکا می تواند ایران را به کشورهای چین و روسیه نزدیک کند در صورتی که مردم ایران به تعامل اقتصادی با کشورهای اروپایی و غربی تمایل بیشتری دارند.

وی همچنین با بیان اینکه صنعت و تکنولوژی آلمان همواره برای صنعتگران ایرانی قابل احترام بوده و خطوط تولید آلمانی نزد آنها از محبوبیت برخوردار است، خاطرنشان کرد: در صورتیکه فضای اقتصادی مناسب بود و تحریم ها اجازه می داد قطعا آلمان شریک اول تجاری ایران بود.

زرگران قدیمی بودن و پایین بودن بهره وری برخی صنایع ایران را از عوامل محدودکننده رشد اقتصادی کشور توصیف و اظهار کرد: فقدان یک نظام مالی کارآمد برای توسعه زیرساخت ها و اجرای طرح های بزرگ ملی و نوسازی ماشین آلات تولید عملاً به یک تنگنا تبدیل شده و پایداری رشد را به مخاطره انداخته است.

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران گسترش روابط اقتصادی و سیاسی میان دو کشور ایران و آلمان را عاملی در جهت توسعه زیرساخت ها و تقویت تقاضای داخلی توصیف کرد که در کوتاه مدت برای کشور رونق به ارمغان می آورد و در بلندمدت زمینه ساز رشد اقتصادی مطلوب خواهد شد.

وی همچنین بر ضرورت جذب فناوری در زمینه های مختلف به منظور نوسازی برخی از صنایع فرسوده و قدیمی کشور تاکید کرد و گفت: مطمئناً با تعامل با کشورهای صاحب فناوری مانند آلمان می توان با انتقال فناوری با سرعت بیشتری صنایع کشور را نوسازی کرد، فناوری تنها محدود به محصول و فرآیندهای تولید نیست، بلکه ما به فناوری بهبود مدیریت سازمان های خود نیازمندیم.

زرگران در پایان اظهار امیدواری کرد که آلمان، ایران را در تنگنای اقتصادی فعلی تنها نگذارد و برای حفظ بازارهای خود و کمک به شریک تجاری اش، ساز و کاری مناسب برای کاهش اثر تحریم ها بر ایران تعریف کند.