طلا رکورد شکست/ قیمت طلا امروز 31 خرداد 98

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۱.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۴۰۴ دلار و ۳۵ سنت رسید.

اخبار اقتصادی- در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۹ درصد افزایش، به ۱۴۰۸ دلار و ۹۰ سنت رسید.

بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد آماده است با ریسک‌های رو به رشد برای اقتصاد داخلی مقابله کند و با توجه به رشد تنش‌های تجاری و نگرانی‌های فزاینده نسبت به پایین ماندن فشارهای تورمی، کاهش نرخ‌های بهره را از ماه آینده آغاز می‌کند.

کاهش نرخ‌های بهره هزینه نگهداری طلا که سوددهی ندارد را کاهش می‌دهد و جذابیت سرمایه گذاری در این فلز ارزشمند را تقویت می‌کند و همزمان با ضعیف کردن ارزش دلار ، خرید این فلز ارزشمند برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌تر می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، با وجود این که بانک مرکزی آمریکا در نشست هفته جاری خود نرخ‌های بهره را بدون تغییر گذاشت اما تغییر انتظارات بازار در خصوص سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا، باعث افت ارزش دلار و بازده اوراق خزانه آمریکا شده است.

دلار در مسیر کاهش هفتگی در برابر ارزهای رقیب قرار دارد و بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا برای نخستین بار در بیش از دو سال و نیم گذشته به پایین ۲ درصد سقوط کرده است.

عامل دیگری که از افزایش قیمت طلا حمایت کرد تشدید تنش‌ها در خاورمیانه پس از سرنگونی یک پهپاد متجاوز آمریکایی از سوی ایران بود. بهای معاملات طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود ۵ درصد و از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون حدود ۱۰ درصد رشد کرده است.

گفتنی است؛ به دنبال سرنگون ساختن یک پهپاد متجاوز آمریکایی از سوی ایران، قیمت‌های جهانی نفت روند افزایشی به خود گرفته و رسانه‌ها از افزایش دست کم شش درصدی قیمت نفت بعد از این اتفاق خبر داده‌اند.

بعد از انتشار این خبر، ابتدا قیمت نفت افزایش چهار درصدی را تجربه کرد اما در ادامه باز هم افزایش یافت. بعد از آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در توئیتی مداخله‌جویانه، ایران را به ارتکاب "اشتباهی بزرگ" متهم کرد، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) حدود شش درصد افزایش یافت.

بر اساس جدیدترین داده‌ها، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایش ۵.۴۷ درصدی به قیمت ۵۶.۹۲ دلار بر هر بشکه رسید و نفت خام برنت نیز با افزایش ۴.۰۹ درصدی به ۶۴.۳۵ دلار در هر بشکه رسید.

با افزایش تقاضا برای فروش دلار، اسکناس سبز متحمل بیشترین زیان دو روزه امسال خود شد.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۴۷ درصد کاهش به ۹۶.۶۶ واحد رسید تا بالاترین زیان متوالی دو روزه دلار از فوریه سال ۲۰۱۸ تاکنون رقم بخورد. هر دلار با ۰.۷۸ درصد عقب نشینی به ۱۰۷.۲۴ ین رسید. هر یورو با ۰.۶۲ درصد صعود و رسیدن به ۱.۲۹۶۲ دلار در یک قدمی فتح کانال جدید قرار گرفت و ارزش پوند انگلیس به ۱.۲۷۰۴ دلار رسید.

دلار در برابر همتایان استرالیایی و نیوزلندی خود به ترتیب ۰.۶۲ درصد و ۰.۸ درصد عقب نشینی کرد و به ازای ۱.۴۴۲۱ دلار استرالیا مبادله شد. یوان هم توانست یک کانال پایین‌تر بیاید و نرخ برابری هر دلار به ۶.۸۶۵۷ یوان رسید.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۳ درصد صعود کرد و به ۱۵ دلار و ۴۳ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۱.۱ درصد افزایش یافت و به ۸۱۱ دلار و ۸ سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با یک درصد افزایش، ۱۴۹۲ دلار و ۸۲ سنت معامله شد.