بی توجهی دولت مستاجران را کانکس‌نشین کرد

 یحیی کمالی پور اظهار کرد:‌بر اساس آماری که اعلام شده در کشور 14 میلیون حاشیه‌نشین وجود دارد و توسعه نامتوازن جمعیت در استان‌ها باعث شده که مردم از روستاها و مناطق محروم مهاجرت کرده و به حاشیه شهرها پناه ببرند.

اخبار اقتصادی- وی با بیان این‌که  حاشیه‌نشینی محصول قطعی افزایش اجاره‌بهای مسکن به‌ویژه در مناطق کم برخوردارست، افزود: بی‌توجهی دولت به مناطق کم برخوردار یا محروم باعث شده که امروز شاهد بروز این آسیب جدی اجتماعی باشیم، و این در حالی است که درصد قابل توجهی از جرم‌ و جنایت ها به همین توسعه نامتوازن بر می گردد.

وی تصریح کرد: اغلب افرادی که با هویت‌های معلوم یا نامعلوم در حاشیه شهرها ساکن می‌شوند از امکانات اولیه بهداشت و سکونت معمول محروم هستند و به اصطلاح در حلبی آبادها و یا در کانکس های غیراستاندارد زندگی را می گذرانند که در این شرایط نه از امنیت کافی برخوردار هستند و نه بهداشت کافی دارند و نه از جانب مراجع انتظامی قابل کنترل هستند.

کمالی پور با تاکید بر اینکه معضل اجاره نشینی فقط مربوط به پایتخت نیست ؛ در مورد انتشار خبری مبنی بر اینکه قشر کم درآمد کرمان به دلیل افزایش اجاره‌بهای مسکن به اجاره کانکس روی آورده‌اند، یادآورشد: ریشه این عامل را در نبود توجه دولت به مناطق کمتر توسعه یافته و کم برخوردار می‌دانم، کما اینکه در جنوب استان کرمان  1200 کیلومتر راه روستایی فاقد دسترسی داریم، همچنین در این منطقه 386 روستای فاقد آب آشامیدنی و 400 روستای فاقد اجرای طرح هادی وجود دارد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس یادآور شد: 80 درصد بخش‌های روستایی و کوهستانی این منطقه فاقد هر نوع پوشش ارتباطی هستند و هیچ نوع تلفنی در اختیار ندارند، آن هم در شرایطی که در عصر انفجار اطلاعات هستیم و دنیا به یک دهکده جهانی تبدیل شده است، این همه فقر و محرومیت قابل توجیه نیست. طبیعی است که افراد به ویژه جوانان حاضر به ادامه زندگی در این مناطق نیستند و با توجه به اینکه امکاناتی ندارند و دستشان هم به جایی بند نیست، به حاشیه شهرها پناه می‌برند و این امکان وجود دارد که هر اتفاقی از ناحیه آنها شکل بگیرد.

کمالی پورافزود: هم‌اکنون تفاوت زیادی بین توزیع امکانات در شمال و جنوب کرمان وجود دارد و دپوی سرمایه و امکانات در مرکز و شمال استان بوده و در جنوب آن با مشکلات جدی در این حوزه مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: ما مدت سه سال است که تمام توان خود را برای بهبود وضعیت جنوب کرمان گذاشته‌ایم، کما اینکه 90 درصد اعضای کابینه دولت را برای بازدید به این منطقه بردم که فقط ابراز تاسفی کردند و در نهایت انتظاری که داشتیم، برآورده نشد.