اعلام قیمت ارز و نحوه تخصیص آن بعد از تبادل‌نظر‌ها

محمدرضا فیاض، مشاور ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت، در خصوص تأمین ارز در حوزه صنعت اظهار کرد: بانک مرکزی در جهت کنترل قیمت، عرضه و تقاضای ارز در طول ماه‌های گذشته طرح‌هایی را مطرح کرده است که در قسمتی به موفقیت نسبی رسیده و در بخش‌های دیگر در حال تلاش است.

وی با بیان اینکه صنعت به ۲ بخش تأمین و تخصیص تقسیم می‌شود، افزود: بانک‌ها از جمله نهاد‌های مسئول در بخش تخصیص هستند و هنگامی که این تخصیص تحقق پیدا کند، بخش تأمین معنا پیدا می‌کند. به‌طور کلی صنعت به درآمد و امکانات ارزی بانک مرکزی وابسته است.

مشاور ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح گفت: تأمین ارز برای فعالان صنعتی با چالش مواجه است، ولی وزارتخانه با همکاری‌های دستگاه‌های مربوط در حال رفع مشکلات است.

فیاض درباره شروط حذف ارز دولتی گفت: قیمت ارز چیزی نیست که در یک برهه زمانی خاص در مورد آن تصمیم‌گیری شود، بلکه یک تصمیم شناور است که به دلیل تبعاتش مدتی ادامه خواهد داشت. موضوع حذف ارز دولتی از کالا‌های اساسی در حال بررسی و تبادل‌نظر است.

وی ادامه داد: در صورتی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم نهایی اتخاذ می‌شود که شرایط بین‌المللی اجازه این تصمیم‌گیری را بدهد. در ضمن، تأمین و توزیع مواد اولیه و تبدیل آن به کالا و ارائه به بازار، وضعیت مشخصی داشته باشد.

فیاض با تأکید بر اینکه در بخش عرضه کالا به جامعه باید تفاهم کلی ایجاد شود، گفت: قیمت ارز و نحوه تخصیص آن بعد از تبادل‌نظر‌ها و در صورت فراهم شدن شرایط مشخص می‌شود.