صنعت ساختمان به خواب رفته

 علیم یارمحمدی عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره عدم عملیاتی شدن پروژه‌های مسکونی وزارت راه گفت: ساخت و سازها در کلان شهرها که قیمت‌ها برای ساکنان آن خیلی تفاوتی ندارد تعطیل نشده و حتی انبوه سازان هم فعال هستند. 

اخبار اقتصادی- وی افزود: افراد زیادی در کشورمان نیازمند مسکن هستند و باید بر اساس توان مالی متفاوت، خانه برای آنها ساخت که البته در این زمینه غفلت صورت گرفته است. 

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران تصریح کرد: قالب متقاضیان مسکن در ایران، خواهان خانه با توجه به نیازمندی‌های متفاوت مالی بر اساس پس انداز‌هایشان هستند هر چند که برای برخی از افراد هم این موضوع تفاوتی نمی‌کند. 

وی خاطرنشان کرد: وزیر راه و شهرسازی و برخی مسئولین آنها در برخی جلسات کمیسیون عمران حاضر شده‌اند که از آنها درخواست کردیم تا این وزارتخانه مطالعات آمایشی در خصوص مسکن داشته باشند تا متوجه شویم متقاضیان مسکن در چه نقاطی از ایران حضور دارند.

یارمحمدی درباره نتایج این مطالعات آمایشی گفت: مطالعات آمایشی صورت گرفته از روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و همچنین شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر و کلانشهرها انجام شد. 

وی افزود: بر اساس مطالعات آمایشی انجام شده باید تسهیلات لازم در اختیار انبوه ساز قرار گیرد تا او بتواند اقدامات لازم را انجام دهد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: اخیرا در قالب بسته‌های ۱۰ هزار واحدی در استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی تفاهم نامه‌ای به امضای نماینده دولت (نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه) و بنیاد مسکن رسید تا تسهیلاتی در اختیار انبوه سازان قرار گرفته و برای مردم نیازمند به مسکن خانه‌های ساخته شده و در اختیار آنان قرار گیرد که البته امیدوارم این مصوبه دولت هر چه سریعتر اجرایی شود. 

وی گفت: متأسفانه صنعت ساختمان به خواب رفته است در حالی که نیازمند ساخت خانه‌های زیادی هستیم ولی اگر این صنعت رونق بگیرد و حرکت کند می‌توانیم اشتغال‌زایی خوبی داشته باشیم زیرا بیشترین اشتغال در بخش صنعت ساختمان است. 

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران افزود: توصیه ما به دولت آن است که صنعت ساختمان را با استفاده از روش‌های مختلف از رکود در آورده و در استان‌هایی مانند خوزستان، لرستان،گلستان و مازندران که سیل اخیر منجر به تخریب زیادی شده و حجم زیادی خسارات به بار آورد می‌تواند به کارگاه بزرگ ساختمان سازی تبدیل شده و کار را از آنجا شروع کرد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تعهداتی که دولت داده و برای وزارت راه در سال ۹۸ تعریف کرده باید حدود ۴۰۰ هزار واحد بسازند. 

یارمحمدی گفت: طبق بررسی‌های مجلس و کمیسیون عمران کشور نیازمند یک میلیون واحد مسکونی در اسرع وقت است که باید دولت با استفاده از ظرفیت انبوه سازان و تکمیل مسکن مهر نیازمندی این بخش را تامین کرده و به مرور تحویل مردم شود. ضمن اینکه باید با استفاده از تسهیلات مالی و افزایش وام‌ها برای کلان‌شهرها که در حال حاضر به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده و البته این حمایت در روستاها 40 میلیون تومان است از مردم نیازمند خرید خانه حمایت شود. 

وی افزود: معتقدم باید با تسهیلات ارائه شده و تعاریفی جدیدی که برای ساخت منازل در بافت‌های فرسوده صورت می‌گیرد رونق زیادی در صنعت ساختمان ایجاد شده و بسته‌های ساخت و ساز تعیین شود که متاسفانه اقدامات لازم از سوی دولت و وزارت راه در این خصوص دیده نمی‌شود. 

 مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عنوان «نظارت بر قیمت زمین و مسکن وجود ندارد» ، «به مشکلاتی که بنگاه های املاک و بساز بفروش ها در حوزه مسکن بوجود آورده اند، رسیدگی شود» ، «اصلاح قوانین وام مسکن» خواستار پیگیری این موضوع شدند.