علت تعلل سازمان مالیاتی در اخذ مالیات از خانه های خالی

 غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون مالیات های مستقیم در کشور و تاکید آن بر اخذ مالیات از خانه های خالی، گفت: مجلس شورای اسلامی ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم را برای جلوگیری از اثرات نامطلوب خانه‌های خالی بر اقتصاد کشور را در سال ۹۴ تصویب کرد.

اخبار اقتصادی- نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی،  با بیان اینکه دو ماده ۵۴ و ۱۶۹ مکرر تکلیف چگونگی اخذ مالیات از خانه‌های خالی را مشخص کرد، افزود: براساس تبصره ۷ ماده 169 مکرر قانون مالیات مستقیم فرمول های لازم ارائه شده  که دولت بر این اساس می تواند تصمیم گیری لازم را انجام دهد و وضعیت اخذ مالیات از خانه های خالی را مشخص کند.

علت تعلل سازمان امور مالیاتی و دولت در اخذ مالیات از خانه های خالی مشخص نیست

وی با اشاره به اینکه علت تعلل سازمان امور مالیاتی و دولت در اخذ مالیات از خانه های خالی مشخص نیست، ادامه داد: سازمان امور مالیاتی مدت زمان مدیدی با سرپرست اداره می‌شد که در حال حاضر که رئیس کل آن مشخص شده  باید برنامه‌ای برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی داشته باشد.

جعفرزاده تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، اعمال تحریم‌های ظالمانه، کاهش فروش نفت از جنبه تحریمی و بر اساس سیاست‌های بالادستی که ما به دنبال کاهش وابستگی به نفت هستیم، بخش اعظم فشار به درآمد مالیاتی وارد می شود.

دولت بنا ندارد که فشار مالیات را بر دوش مردم قرار دهد

وی با بیان اینکه دولت بنا ندارد که فشار مالیات را بر دوش مردم قرار دهد، افزود: دولت به دنبال این است از بخش هایی که فرار مالیاتی دارند و یا کسانی که ملزم به پرداخت مالیات هستند و از آن سر باز می زنند، مالیات اخذ کند تا بتوان کسورات کشور را تامین کرد.

اگر مالیات از خانه‌های خالی وضع شود دیگر این واحدهای مسکونی خالی نخواهد ماند و صاحبخانه به هر طریق آن را اجاره خواهد داد و بخش عمده ای از مشکلات افراد فاقد نیز با این روش حل خواهد شد

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: امیدوارم رئیس جدید سازمان امور مالیاتی تکلیف مالیات بر خانه‌های خالی را مشخص کند، چرا که مجلس تعلل بیش از این را نمی تواند بپذیرد.

اگر مالیات از خانه‌های خالی وضع شود دیگر خالی نخواهد ماند

وی با بیان اینکه در حال حاضر کسری بودجه شدید در حوزه درآمدهای کشور وجود دارد، تصریح کرد: در این راستا باید سازمان امور مالیاتی فعال تر و جدی تر وارد عرضه شود به ویژه در بخش هایی که قانون وجود دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،  تصریح کرد: اگر مالیات از خانه‌های خالی وضع شود دیگر این واحدهای مسکونی خالی نخواهد ماند و صاحبخانه به هر طریق آن را اجاره خواهد داد و بخش عمده ای از مشکلات افراد فاقد نیز با این روش حل خواهد شد.