ثروت های کسب شده از "رانت" باید پس گرفته شود

 علیرضا محجوب با اشاره به مفهوم رانت و اینکه چطور در جامعه شکل می‌گیرد، گفت: اولین بار عبارت رانت از سوی تورگو وزیر دارایی فرانسه در قرن 16 اعمال شد. رانت بهره مالکانه‌ای بود که مالکان زمین علاوه بر اجاره، دستمزد، سهم سرمایه و سهم مالکانه به عنوان بهره مالکانه استفاده می‌کردند یعنی زمین‌هایی بودند که عدد بزرگتر و بهره بزرگتری به آن تعلق می‌گرفت.

اخبار اقتصادی- خصوصی‌سازی امروز یکی از ابزارهای بهره رانتی از اقتصاد است و در بسیاری از معاملات دولتی و واگذاری‌های دولتی، رانت مشاهده می‌شود

رانت باج خواهی آشکار است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، ادامه داد: به نظر آدام اسمیت و اقتصاددانان کلاسیک، رانت و بهره مالکانه یک ارزش اضافه‌تر از حد معمول و معقولی بود که توسط مالکان از کشاورزان درخواست می‌شد؛ به این ترتیب رانت بخشی از درآمدی شد که هیچ ماخذی برای گرفتن آن وجود ندارد؛ یک ادعای پوچ و نوعی باج‌خواهی آشکار. رانت‌خواران یعنی باج‌خواهان و باج‌خواران و یعنی کسانی که پولی را بدون ماخذ مطالبه و دریافت می‌کنند.

بازرگانی خارجی در ایران رانتیر است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد کارها و روشهایی که برای مبارزه و مقابله با رانت لازم است، افزود: برای مقابله با رانت باید اول ببینیم که یک اقتصاد رانتی است؟ رانت اساس مبادلات کسانی است که رانت می‌برند؛ بازرگانی خارجی در ایران رانتیر است، رانتی بوده، هست و خواهد بود. امکان هیچ نوع انصافی در آن وجود ندارد و هر چه می‌گویند، دروغ است؛ چراکه در کنار آن شاخه‌هایی مثل قاچاق که علامت کاملی از یکجور بهره رانتی است، در اقتصاد دیده می‌شود بنابراین آنچه که می‌بینیم ابتدا در بازرگانی، به خصوص بازرگانی خارجی است و بعد در بقیه فعالیت‌های اقتصادی گاها مشاهده می‌شود.

خصوصی‌سازی امروز یکی از ابزارهای بهره رانتی از اقتصاد است

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی رانت را عامل خراب کردن، بهم ریختن و متلاشی کردن بخش‌های مختلف اقتصادی دانست و تصریح کرد: چنانچه کسی بخواهد اقتصاد سالم و بدون مشکل داشته باشد باید رانت را از اقتصاد خود دور کرده  و خود را از اقتصاد رانتی کنار بکشد و اقتصاد رانتی را برچیند.

خصوصی بازی با خصوصی سازی فرق دارد

وی بیان کرد: با خصوصی‌سازی به این دلیل مخالف هستم چراکه خصوصی‌سازی امروز یکی از ابزارهای بهره رانتی از اقتصاد است و همچنین در بسیاری از معاملات و واگذاری‌های دولتی، رانت مشاهده می‌شود؛ ممکن است که بگویید بسیاری از بخش‌های دنیا با خصوصی‌کردن اقتصاد پاسخ گرفتند و از این راه به نتیجه رسیدند اما باید گفت که این خصوصی بازی نبوده بلکه خصوصی‌سازی بوده است.

برخی بدون شناخت از اقتصاد ایران نسخه رانت را برای ما پیچیدند

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس با اشاره به اینکه اقتصاد ایران از روز اول معلوم بود که امکان خصوصی سازی در آن وجود ندارد، بیان داشت: کسانی که آن را طراحی کردند، بدون در نظر گرفتن واقعیت‌های اقتصادی ایران، نسخه خصوصی‌سازی را برای ما پیچیدند. بنده از روز اول دلایل مخالفت خود را با خصوصی‌سازی گفتم و هنوز متاسفانه این دلایل به قوت خود باقی است. 100 هزار بار هم که شرکت‌های موجود دولتی، خصوصی شوند، یا شبه دولتی می‌مانند و یا باید دولتی شوند و یا در نهایت کسانی می‌آیند که نمی‌توانند آن را اداره کنند و باز دولتی می‌کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از دوره پهلوی اول تا امروز 3 بار بسیاری از این شرکت‌ها یک بار خصوصی شدند و دوباره دولتی شدند و یا باز خصوصی شدند و باز به سیستم دولتی برگشتند یعنی چرخه‌ای که بارها آن را تکرار کرده ایم به این معنی است که اجازه داده شد تا مبادله رانت اتفاق بیفتد.

پول رانتی باید پس گرفته شود

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: چنانچه دولت دست به کار نشود و بهره نبرد باید مالیات وضع کرد و یا ثروت این افراد را به طور کامل از آنها دریافت کرد. بنده معتقد هستم تمام کسانی که از این راه ثروت بدست آوردند، باید ثروت آنها مصادره و در بین عامه مردم ایران توزیع شود.