امکان سوق به سمت هواپیماهای روسی در تحریم هواپیماهای غربی

 در تحریم صنعت حمل و نقل هوایی کشور از سوی کشورهای غربی و عدم امکان خرید هواپیما از کمپانی‌هایی نظیر بوئینگ و ایرباس و با توجه به ارتباط مناسب سیاسی ایران و روسیه، می‌توان برای نوسازی ناوگان مسافری سراغ هواپیماهای روسی هم رفت.

اخبار اقتصادی-کشور روسیه از گذشته به‌عنوان یک ابر قدرت در زمینه ساخت هواپیمای جنگنده شناخته می‎شد‌، اما هواپیماهای مسافری آن، به خوش‎نامی جنگنده‌‎های این کشور نبوده است.

حدود 20 سال  پیش، روسیه با هدف تبدیل شدن به یک بازیگر مهم در عرصه هواپیماهای تجاری، عملیات طراحی و ساخت یک جت منطقه‌‎ای با ظرفیت تقریبی 90 نفر را با مدیریت شرکت هواپیمایی سوخو آغاز کرد.

این هواپیما که سوخو سوپرجت 100 نامگذاری شد‌، در سال 2008 میلادی اولین پرواز مسافربری خود را انجام داد و در فرآیند تولید انبوه آن، شرکت سوخو توانست تا سال 2018، سفارش ساخت 301 فروند از این جت مسافری را بگیرد.

در حال حاضر و با توجه به نیاز کشورمان به نوسازی و تجهیز ناوگان هوایی، برقراری یک رابطه راهبردی با شرکت‎های هواپیمایی روسیه با توجه به توان مهندسی و وجود روابط مناسب سیاسی میان دو کشور ایران و روسیه، می‎تواند موجب بهبود صنعت هواپیمایی کشور شود.

کشور روسیه همواره یک سازنده مطرح در زمینه هواپیما به‌ویژه هواپیماهای جنگنده به حساب می‌‎آمد‌ و همواره در یک رقابت فناورانه با جنگنده‎های آمریکایی بوده ‎است؛ جنگنده‎های نام آشنای روسی سوخو و میگ در ایران و بسیاری از دیگر کشورها شناخته شده و در نیروهای هوایی کشورهای چین، هند، مصر، عراق، مالزی، اوکراین، چک، آذربایجان، ایران و دیگر کشورها استفاده شده و می‎شوند.

‌با وجود آوازه هواپیماهای جنگی روسیه در جهان، اما هواپیماهای مسافری روسیه نتوانسته‎اند تاکنون خود را به‌عنوان یک تولیدکننده مطرح در عرصه بین‎المللی مطرح کنند.

‌‌سوخو در سوپرجت ۱۰۰ (SSJ100)‌ با استفاده از پیش طرح خود و مشاورهٔ مقطعی از شرکت آمریکایی بوئینگ، کار طراحی را آغاز و پس از ساخت نمونه‌ها و آزمایش موفقیت‎آمیز آن‌ها، تولید انبوه را آغاز کرد و اولین پرواز این هواپیما در ۱۹ می ۲۰۰۸ را با موفقیت انجام داد.

شرکت سوخو در طراحی و ساخت سوپرجت 100 از همکاری و مشارکت شرکت‎های غربی و آمریکایی استفاده کرد، به طوری که می‌‌توان این هواپیما را یک محصول مشترک شرقی و غربی به حساب آورد.

دو شرکت ساتورن و سنیکما در زمینه ساخت موتور هواپیمای سوخو، شرکت لیبهر آلمان در زمینه سیستم کنترل پرواز، شرکت تالس فرانسه در زمینه تجهیزات اویونیک، شرکت سفران فرانسه در زمینه ارابه‌های فرود و شرکت پارکر آمریکا در زمینه سیستم‎های هیدرولیک هواپیما مشارکت داشته‎اند.

از سال 2008 میلادی تاکنون تعداد پنج حادثه برای این هواپیما گزارش شده ‎است که فقط دو مورد از آن‎ها همراه با تلفات انسانی بوده ‎است؛ آخرین سانحه سوپرجت 100 مربوط به هواپیمای متعلق به خطوط هوایی ایرفلوتبود که در ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ و در فرودگاه بین المللی شرمتیوو روسیه اتفاق افتاد، این هواپیما ‌30 دقیقه پس از آغاز پرواز با اعلام وضعیت اضطراری تصمیم به بازگشت به فرودگاه شرمتیوو گرفت اما در زمان فرود تعادل خود را از دست داده و پس از برخورد انتهای هواپیما با زمین، هواپیما دچار آتش‎سوزی می‎شود، در اثر این حادثه، 41 نفر از 78 مسافر این هواپیما کشته می‎‌شوند.

نقص فنی هواپیما، کافی نبودن تخصص حرفه‌ای خلبانان و کارمندان برج پرواز و شرایط بد آب و هوایی از علل سانحه هوایی در فرودگاه شرمیتوو مسکو اعلام شد.

روسیه در سال‎های اخیر توجه ویژه‎ای برای نقش‎آفرینی در عرصه ساخت هواپیماهای مسافربری داشته و در حال حاضر شرکت هواپیمایی متحده (UAC) روسیه در حال طراحی، ساخت و بهره‎برداری از 5 هواپیمای مسافری با مدیریت شرکت‎های سوخو، میگ، ایلیوشین، ایرکوت و یک همکاری مشترک با شرکت هواپیمایی تجاری چین (СОМАС) است. ‌

شرکت هواپیمایی متحده روسیه در سال ۲۰۰۶ میلادی و با دستور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و از ادغام شرکت‌های ایلیوشین، سوخو، میگ، یاکوولف، ایرکوت، توپلف، تاپو و برییف ایجاد شد.

این فعالیت‎ها نشانگر اهتمام روسیه برای حضور قدرتمند و جدی در عرصه هواپیماهای مسافری است که می‎تواند نوید دهنده موفقیت‌‎های روسیه در ساخت هواپیماهای تجاری با استفاده از تجارب ساخت جنگنده‎های نظامی باشد.

اما در ایران با توجه به سقوط چندین هواپیمای توپولف روسی در سال‌‎های اخیر، فضای سنگینی علیه صنعت هواپیمایی روسیه به وجود آمد، ‌‌این جو بدبینی حتی در اظهارت برخی مسئولان نیز دیده می‎شود، به‌ طوری که اخیرا یکی از نمایندگان مجلس پیشنهاد خرید هواپیماهای دست دوم اروپایی را به جای خرید هواپیماهای نو و جدید روسی مطرح کرده ‎است.

با توجه به ظرفیت‌‎های کشور روسیه در زمینه صنعت هواپیمایی ‌‌و از طرفی نیاز کشور‌ به نوسازی و تجهیز ناوگان هوایی و همچنین وجود روابط مناسب سیاسی میان دو کشور ایران و روسیه و نقش ویژه روسیه در دوران تحریم، ایجاد یک رابطه راهبردی با شرکت‎های هواپیمایی روسیه، می‎تواند موجب ارتقاء صنعت هواپیمایی هم از لحاظ تامین هواپیما و هم از لحاظ تولید مشترک قطعات هواپیمایی برای کشورمان شود.