نوسان قیمت مرغ در بازار

برومند چهار آیین عضو هیئت مدیره کانون‌ سراسری مرغداران گوشتی از افرایش ۱۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۰ هزار و ۱۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها ۱۴ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.

اخبار اقتصادی-وی کمبود عرضه و کاهش وزن گیری لاشه ناشی از تنش های گرمایی را عامل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می شود که قیمت تا ۲۰ شهریور در همین حد باقی بماند یا حداکثر با تلورانس ۵ درصدی در بازار روبرو شود.

چهار آیین فروش مرغ با نرخ بالاتر از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار را نامتعارف دانست و گفت: دستگاه های نظارتی باید بر روی فروش مرغ با نرخ بالاتر از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان حساسیت نشان دهند چرا که با احتساب هزینه های تولید و ۱۰ درصد سود برای مرغدار، قیمت مرغ زنده نباید بالاتر از ۱۰ هزار و مرغ گرم ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان باشد.

این مقام مسئول قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و افزود: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم در شهریور همزمان با بازگشایی مدارس پیش بینی می شود که قیمت مرغ با روند نزولی در بازار روبرو شود.

وی با اشاره به اینکه بازار نهاده های دامی نسبت به گذشته تا حدودی بهبود یافته است، بیان کرد: این در حالی است که هم اکنون قیمت مصوب نهاده دامی با بازار آزاد حدود ۱۰ درصد اختلاف دارد.

عضو هئیت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی، کاهش کیفیت نهاده های دامی ناشی از استاندارد نبودن شرایط ذخیره سازی مطابق با سایر کشورها را یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر روند عرضه مرغ در بازار اعلام کرد.

وی در پایان با انتقاد از افزایش نامتعارف تلفات در واحدهای مرغداری تصریح کرد: در دنیا به طور معمول تلفات کمتر از ۵ درصد است، اما در کشور ما به سبب تحریم های ظالمانه و مشکلات متعدد در تامین واکسن مناسب طیور، تلفات در واحدهای طیور به ۱۲ تا ۱۵ درصد رسیده است.