قیمت سیب زمینی در مدار کاهشی قرار گرفت

رحیم نیازی رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی درباره آخرین تحولات بازار سیب زمینی اظهار کرد: با عرضه فراوان سیب زمینی طی ۱۰ روز آینده از استان‌های همدان، کرمانشاه، اصفهان و شیراز پیش بینی می‌شود که قیمت محصول در بازار به تعادل برسد.

اخبار اقتصادیوی با اشاره به اینکه قیمت سیب زمینی در مدار کاهشی قرار گرفته است، افزود: هم اکنون قیمت هر کیلو سیب زمینی بسته به کیفیت سر مزرعه ۳ تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان است که در روز‌های آتی با گرم شدن هوا، برداشت انبوه و عدم نگه داری در انبار‌ها به نرخ منطقی خود در بازار می‌رسد.

نیازی با اشاره به دلایل افزایش نامتعارف قیمت سیب زمینی در بازار گفت: تاخیر در کشت سیب زمینی ناشی از وقوع سیل، سرما و بارندگی‌های شدید در کنار افزایش هزینه‌های تولید اعم از نهاده ها، اجاره بها زمین، حقوق و دستمزد و حمل و نقل موجب شد قیمت سیب زمینی با نوساناتی در بازار روبرو شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت سیب زمینی نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر چندانی نداشته است، بیان کرد: اگرچه تا پایان فصل برداشت نمی‌توان میزان دقیق تولید را اعلام کرد، اما بر آورد می‌شود که تولید سیب زمینی به حدود ۵ میلیون تن برسد.

وی نرخ سیب زمینی را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: با عرضه سیب زمینی‌های کشت بهاره پیش بینی می‌شود که از ۱۰ روز آینده، قیمت محصول در بازار کاهش یابد. اما هم اکنون نمی‌توان درصدی برای آن اعلام کرد.

نیازی درباره آخرین وضعیت صادرات سیب زمینی افزود: اتخاذ تصمیمات یکباره ممنوعیت صادرات سیب زمینی به سبب از دست دادن بازار‌های هدف، ضربه مهلکی به تولید و درآمد ملی وارد می‌کند، از این رو از مسئولان وزارت خانه‌های ذی ربط انتظار داریم که برای کنترل صادرات تنها تعرفه و عوارض صادراتی اخذ کنند چرا که تصمات خلق الساعه، صادرکنندگان را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

به گفته وی، اگر قرار است بخش خصوصی قوی باشد، دولت به عنوان دستگاه ناظر یابد از تصدی گری خود بیرون آید.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی در پایان با بیان اینکه مخالف نرخ خرید تضمینی سیب زمینی هستیم، گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید اعم از سم، کود، ماشین آلات، حمل و نقل و ... امیدواریم شرایط بازار در ادامه به گونه‌ای باشد که نیازی به خرید تضمینی نداشته باشیم.