کسادی بازار خودرو در کشورهای اروپایی

 از آنجایی که بازار خودروی کشورهای اروپایی از اهمیت بالایی برخوردار است، این گزارش به وضعیت فروش خودرو در کشورهای اروپایی و همچنین مقایسه آمارهای مربوطه در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی می‌پردازد

اخبار اقتصادی- با توجه به آنکه در هر فصل آمار فروش خودروهای فروخته شده در کشورهای مختلف به خصوص بازارهای پراهمیت جهان همچون چین، ایالات متحده و کشورهای اروپایی از سوی مؤسسات آماری و تحقیقاتی منتشر می‌شود، حالا به‌تازگی فهرست جدیدی از میزان فروش خودرو و همچنین رشد بازار در این کشورها در بازه زمانی شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر و ارائه شده است که نشان می‌دهد مشتریان در بسیاری از کشورهای اروپایی در این مدت بیشتر تمایل زیادی به خریداری خودرو نشان نداده و بازار فروش خودرو را در اکثر کشورهای اروپایی همچون بازه های زمانی قبلی به مرحله رکود رسانده‌اند.

بر اساس گزارش وب سایت best selling cars، جدول زیر میزان فروش خودرو در بازار اروپا را به تفکیک کشور در بازه زمانی شش ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به  مدت مشابه آن در سال گذشته مقایسه می‌کند:

طبق جدول بالا، بازار فروش خودرو در کشورهای زیادی نظیر اتریش، بلژیک، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، استونی، فنلاند، فرانسه، ایرلند، ایتالیا، هلند، پرتغال، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، انگلستان، ایسلند و سوئیس با رشدی منفی مواجه بوده است این در حالیست سایر کشورهای این قاره سبز همچون  نروژ، اسلوواکی، رومانی، لهستان، لوکزامبورگ، لیتوانی، لاتویا، مجارستان، یونان، آلمان، دانمارک و بلغارستان رشدی مثبت را در شش ماهه نخست سال جاری میلادی تجربه کرده‌اند.

در این میان، کشورهای ایسلند، قبرس، سوئد، فنلاند، جمهوری چک و هلند به ترتیب با رشدی منفی  ۳۸.۷ درصد ،۲۵.۶ درصد، ۱۴ درصد، ۱۳.۴ درصد ، ۱۰.۶ درصد و ۱۰.۵ درصد بیشترین کاهش و ریزش فروش خودرو را تجربه کرده‌اند و در صدر فهرست کم رونق ترین بازارهای فروش خودرو در اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

میزان فروش خودرو در بازار ایسلند که کمترین میزان رشد بازار را به نام خود ثبت کرده، در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۱ هزار و ۸۸۳ دستگاه بوده که در سال جاری به هفت هزار و ۲۸۳ دستگاه رسیده است. 

در قبرس هفت هزار و ۶۵۱ دستگاه خودرو در سال گذشته به فروش رسیده در حالی که این رقم برای سال جاری میلادی به شش هزار و ۵۷۸ دستگاه رسیده است.

میزان فروش خودرو در سوئد نیز با رشدی منفی ۲۵.۶ درصدی، از ۲۲۵ هزار و ۵۴۳ دستگاه در شش ماهه نخست سال گذشته به ۱۶۷ هزار و ۸۸۲ دستگاه خودرو در مدت مشابه ۲۰۱۹ رسیده است. 

فنلاند نیز با فروش ۶۹ هزار و ۶۱۲ دستگاه خودرو در نیمه نخست سال قبل رشدی منفی ۱۳.۴ درصدی را تجربه کرد و میزان فروش آن به ۶۰ هزار و ۲۷۷ دستگاه رسید. 

میزان فروش خودرو در جمهوری چک نیز در مدت مشابه از ۱۴۳ هزار و ۷۸۴ دستگاه به ۱۲۸ هزار و ۴۹۸ دستگاه رسید و رشدی منفی ۱۰.۶ درصدی را برای این کشور رقم زد. 

آمار فروش خودرو در هلند نیز  از ۲۵۲ هزار و ۹۸۸ دستگاه خودرو در نیمه نخست سال گذشته به ۲۲۶ هزار و ۴۸۲ دستگاه در سال جاری میلادی رسید. 

به طور کلی، با نگاهی اجمالی به جدول میزان فروش خودرو در بازار کشورهای اروپایی می‌توان نتیجه‌گیری کرد که وضعیت بازار بسیاری از کشورهای اروپایی در نیمه نخست سال 2019 میلادی چندان خوشایند خودروسازان نبوده و مشتریان در این کشورها تمایل چندان زیادی به تعویض و خرید خودروهای خود نشان نداده‌اند. 

از طرفی دیگر، کشورهایی نظیر لیتوانی و رومانی به ترتیب با رشدی معادل ۴۷.۱ درصد و ۱۹.۲ درصد شاهد بیشترین رشد و افزایش در میزان خرید و فروش خودرو در این قاره سبز بوده‌اند.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه خودرو خاطرنشان کرده‌اند یکی از علت‌های کاهش میزان فروش خودرو و ثبت رشدی منفی در بازارهای کشورهای بزرگ این قاره سبز ، توسعه خودروهای برقی، پاک و دوستدار محیط زیست است که موجب شده است بسیاری از مشتریان و علاقمندان به فناوری‌های نوین، برای تعویض یا خرید خودرو دست نگه دارند تا در صورت عرضه خودروهای باکیفیت، قدرتمند و لوکس برقی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی که آلایندگی بالایی برای جو زمین و محیط زیست ندارند، به خریداری و استفاده آنها اقدام کنند.

برخی دیگر از تحلیلگران بر این باورند که جنگ تجاری آمریکا با اروپا و چین و همچنین کاهش نرخ رشد اقتصاد جهانی یکی دیگر از دلایل تاثیرگذار در کاهش استقبال مشتریان و رشد بازار خودرو در این کشورها بوده است. این بدان معناست که وضعیت ناخوشایند اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان موجب شده است که هزینه‌های نهایی برای خودروسازان و مصرف‌کنندگان افزایش یابد و در نتیجه، مشتریان ترجیح می‌دهند که همچنان از محصولات و خودروهای خود استفاده کنند و هزینه گزافی برای خریداری یا تعویض خودرو پرداخت نکنند.