دیوان محاسبات رقم کسری بودجه دولت را نپذیرفت

 سید حسن حسینی شاهرودی با بیا اینکه، کلیات طرح مالیات بر عایدی مسکن در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شده، گفت: درحال حاضر فرایند رسیدگی به لوایح مالیات بر ارزش افزوده و  بانکداری تقریبا به اتمام رسیده است و امیدواریم در کوتاه ترین زمان ممکن این موارد نیز تعیین تکلیف شوند.

اخبار اقتصادی- این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به حذف مالیات از عایدی مسکن از لایحه مالیاتی در دست تدوین دولت، گفت: زمزمه‌های این بحث شنیده شده و در صورتی که وزارت اقتصاد تنها به بازارهای ارز، سکه و خودرو برای دریافت مالیات عایدی پرداخته باشد، طرح مجلس برای مالیات ستانی از عایدی مسکن حتما به جریان خواهد افتاد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه، مقدمات طرح مالیات بر عایدی مسکن مجددا در هفته جاری درکمیسیون بررسی شده، گفت: پیشنهادهای متعدد و مختلفی از سوی نمایندگان عضو کمیسیون در خصوص طرح مالیات بر عایدی مسکن مطرح شده است که این موضوع به پختگی قانون کمک می‌کند.

پیگیری نهایی مالیات برعایدی مسکن از کانال مجلس در 2 هفته آینده

وی افزود، به نظر میرسد در یک بازه 2 هفته‌ای و بعد از تعطیلات مجلس، وضعیت این طرح نیز تعیین تکلیف شده و به صحن علنی مجلس ارائه شود.

حسینی شاهرودی گفت: تلاش می‌کنیم نظر دولت در خصوص این طرح نیز اعمال شود تا با حداکثر آرا در صحن علنی مجلس تصویب شود.

در جریان جزییات برنامه اصلاح ساختار بودجه نیستیم

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه، هنوز درجریان تصمیمات نهایی و اجرایی دولت در خصوص طرح اصلاح ساختار بودجه نیستیم، گفت: تنها  در یک جلسه غیر علنی رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیحاتی درباره کلیات برنامه اصلاح ساختار مثل کاهش وابستگی بودجه به نفت، اصلاح نظام بانکی، اصلاح صندوقهای بازنشستگی، اصلاح نظام مالیاتی کشور و...را ارائه کرده است.

برنامه مشترک یک کمیسیون مجلس و سازمان برنامه روی اصلاح ساختار بودجه

به گفته حسینی، کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به همراه سازمان برنامه و بودجه به صورت مشترک روی موضوع اصلاح ساختار بودجه کار خواهند کرد.

وی با بیان اینکه، فعلا کلیات برنامه اصلاح ساختار بودجه در شورای هماهنگی سران قوا تصویب شده،گفت: بعداز هماهنگی‌های فنی و بررسی‌های مقدماتی جزئیات این برنامه باید از کانال مجلس عبور کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه، در حال حاضر سازمان برنامه بر اساس یک رقم احصا شده از کسری بودجه سال 98 پیشنهاداتی را به شورای هماهنگی سران قوا ارائه کرده است، گفت: هرچند این پیشنهادات در شورای هماهنگی قوا برای جبران کسری بودجه تصویب شده اما به نظر میرسد اختلاف نظرهایی در این خصوص همچنان پابرجا باشد.

رد نظر دولت درخصوص کسری بودجه از سوی دیوان محاسبات

حسینی با اشاره به بررسیهای انجام شده از سوی مجلس و دیوان محاسبات در خصوص کسری بودجه سال جاری گفت: دیوان محاسبات کشور نظر دولت و سازمان برنامه و بودجه در خصوص رقم کسری بودجه احصا شده را نپذیرفته و اعتقاد دارد رقم کسری بودجه بیشتر از رقمی است که توسط دولت اعلام شده است.

به گزارش تسنیم، حدد یک سال قبل کمیسیون اقتصادی مجلس، طرح مالیات بر عایدی مستغلات و مسکن را در دستور کار خود قرار داده بود. وزات  اقتصاد به مجلس پیشنهاد کرد از آنجا که لایحه مالیات بر فعالیتهای اختلال زای اقتصادی در دستور کار قرار گرفته است فعلا طرح مسکنی مجلس متوقف شود. در نهایت ظاهرا لایحه دولت با حذف قسمت مسکن به کمیسیون اقتصادی دولت خواهد رفت و به این ترتیب مجددا طرح مجلس برای دریافت مالیات از عایدی مسکن به جریان خواهد افتاد.