واردکننده‌ای که صادرکننده بنزین شد

 بنزین به دلیل مصرف بالایی که دارد جزو کالا‌های استراتژیک در دنیا است و این موضوع با توجه به مصرف بالای آن در کشور درباره ایران نیز صدق می‌کند.

اخبار اقتصادی- طی سال‌های گذشته به دلیل مصرف زیاد و کمبود در تولید بنزین واردات این محصول افزایش یافت و حتی روزانه به رقم ۱۶ میلیون لیتر نیز رسید، که علاوه بر خروج ارز به مثابه پاشنه آشیلی برای ضربه زدن دشمنان به کشور به شمار می‌رفت و همیشه زمزمه تحریم فروش بنزین به کشور گوش می‌رسید.

اهمیت این موضوع و روند افزایشی مصرف بنزین در کشور موجب شد تا خودکفایی در تولید بنزین در دستور کار قرار بگیرد بر این اساس سرمایه گذاری‌هایی در این بخش صورت گرفت تا به این هدف مهم بتوان دست پیدا کرد.

با اقدامات صورت گرفته، میزان تولید بنزین در سال ۱۳۹۱، به رقم ٥٢ میلیون لیتر رسید که با اضافه کردن اکتان افزا به ٥٨ میلیون لیتر افزایش می یافت، در ادامه تا پایان آبان ماه ۹۶ ظرفیت تولید بنزین کشور به رقم ۶۳ میلیون لیتر رسید که با راه اندازی فاز نخست پالایشگاه خلیج فارس این رقم با افزایش ۲۴ درصدی به ۷۸ میلیون لیتر افزایش یافت؛ و این روند صعودی ادامه پیدا کرد تا دی ماه سال ۹۷ این رقم به ۸۸ میلیون لیتر در روز رسید.

گفتنی است علیرضا صادق آبادی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، دی ماه سال گذشته اعلام کرد واردات بنزین به کشور از مهرماه سال ۹۷ متوقف و کشور از واردات این فرآورده بی نیاز شده است.

در نهایت با افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بهمن ماه سال گذشته تولید بنزین کشور به نقطه عطف خود و رقم ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسید تا به شرایط ثبات در تولید بنزین دست یابد.

بیژن زنگنه وزیر نفت در آخرین صحبت‌های خود گفته بود: اکنون وزارت نفت روزانه بالای ۱۵ میلیون لیتر اضافه تولید بنزین دارد که این اضافه تولید ذخیره شده و قرار است میزان صادرات افزایش پیدا کند همچنین اضافه تولید در نفت سفید، گازوئیل و سوخت جت نیز وجود دارد و به لحاظ پالایش وضعیت خوبی داریم.

به گفته زنگنه؛ تولید روزانه بنزین کشور از ۵۲ میلیون لیتر در سال ۹۱ به ۱۰۷ میلیون لیتر در تیرماه امسال رسید که این رقم در مرداد به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید. 

محمدعلی صادقی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره خودکفایی تولید بنزین اظهار کرد: با سرمایه گذاری صورت گرفته در بخش میعانات گازی و همچنین راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری برای به روز کردن پالایشگاه‌های آبادان، اراک، اصفهان و تهران موجب شد تا پس از سال‌ها در تولید بنزین به خودکفایی برسیم.

وی افزود: در حال حاضر علی رغم اینکه فصل تابستان و مسافرت است به گفته وزیر نفت روزانه ۱۵ میلیون لیتر تولید مازاد بنزین داریم که در فصل زمستان با کاهش سفر‌ها این مازاد تولید می‌تواند به حدود ۳۰ میلیون لیتر برسد و بالطبع صادرات آن نیز افزایش خواهد یافت و از نظر ارزی نیز به نفع کشور خواهد بود.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه چالش اصلی مصرف بالای بنزین در کشور است، گفت: تولید خودرو‌های غیر استاندارد در کشور عامل اصلی رشد مصرف بنزین در کشور است که باید در این ارتباط به فکر راه حل بود و مصرف را مدیریت کرد.

صادقی با اشاره به تهدید‌هایی که در زمینه تحریم فروش بنزین به کشور بود، خاطرنشان کرد: کشوری که همیشه از سوی دشمنان با بنزین تهدید می‌شد اکنون با خودکفایی در تولید بنزین تبدیل به صادرکننده شده و می‌تواند به کشور‌های آفریقایی، امارات متحده عربی، ترکمنستان و روسیه صادر کند به شرطی که مسئولان وزارت نفت در این زمینه تعلل نکنند.

تبدیل از کشوری وارد کننده به صادرکننده

گفتنی است، با بی نیازی کشور از واردات بنزین، محموله ۱۰ هزار تنی بنزین صادراتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران روانه رینگ بین الملل بورس انرژی شد و  برای نخستین بار ۳۰۰۰ تن آن به یک کشور صادر شد.

انتهای پیام/