جلوگیری از ممنوعیت کشت برنج با روش خشکه کاری

 خشکه کاری برنج یک نوع روش کشت محسوب می‌شود که با استفاده از آن استفاده از منابع آبی در تولید برنج به حداقل می‌رسد.

اخبار اقتصادی- بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۵۰ الی ۸۰ درصد نفوذ آب از شالیزار‌های برنج را می‌توان با استفاده از روش خشکه کاری کاهش داد از طرفی به دلیل نفوذ و تراوش آب کود‌ها نیز هدر می‌روند ولی به دلیل کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی نفوذ عمقی در روش خشکه کاری تلفات کود بخصوص کود نیتروژن کاهش می‌یابد.

لازم به ذکر است که آفات و بیماری‌ها تحت شرایط خشکه کاری به طور محسوسی کاهش می‌یابد و در نتیجه منجر به کاهش مصرف حشره کش‌های آلوده کننده آب و خاک و برنج می‌شود.

البته در سال‌های اخیر طرح‌های تحقیقاتی درخصوص خشکه کاری دراستان‌هایی از جمله خوزستان و گلستان به اجرا درآمد که به دلیل مزایای فراوان مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت.

در همین راستا جمیل علیزاده شایق دبیرانجمن تولیدکنندگان برنج در گفتگو با خبرگزاری میزان یکی از راهکار‌های صرفه جویی در مصرف آب در کشت برنج را استفاده از روش خشکه کاری برنج عنوان کرد و گفت: تحقیقات برای کشت برنج به صورت خشکه کاری برای اولین بار در استان خوزستان از حدود ۵ سال گذشته شروع شد ودر نتیجه از امسال این روش کشت در استان خوزستان فراگیر شد.

وی افزود: تحقیقاتی که ۳ سال گذشته در سازمان جهاد کشاورزی ارائه شده بود هم اکنون در استان‌های گلستان و مازندران جا افتاده و برنج کاران این دو استان به این نوع روش کشت آشنایی دارند.

دبیرانجمن تولیدکنندگان برنج خاطرنشان کرد: امیدواریم به زودی روش خشکه کاری برنج در سه استان شمالی کشور نیز اجرایی شود که با گسترش این روش تا حد چشمگیری در مصرف آب صرفه جویی شود و به حفظ منابع آبی کمک خواهد کرد.