رکورد دلار مربوط به چه سالی است؟

 دونالد ترامپ چهارشنبه هفته گذشته در توئیتر خود ادعا کرد که ارزش دلار به بالاترین سطح تاریخ خود رسیده است اما این ادعا درست نیست، اگر چه دلار در ماه ژوئیه به بالاترین سطح خود در سال 2019 رسید اما هنوز ارزش دلار فاصله زیادی با رکورد ثبت شده خود در تاریخ آمریکا دارد.

اخبار اقتصادی- دونالد ترامپ که بارها بر اهمیت تضعیف دلار در جریان جنگ تجاری با چین تاکید کرده است، سیاست بانک مرکزی آمریکا را عامل اصلی بالا بودن ارزش دلار در مقایسه با همتایان مهم این ارز می‌داند. این نخستین باری نیست که دلار در برابر همتایانش نیرومند ظاهر شده و جالب است بدانید که دلار رکودهایی بسیار بالاتر از رکوردهای فعلی خود را نیز داشته است.

در ادامه با رکوردهای ثبت شده دلار در تاریخ آشنا می‌شوید:

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری این ارز در مقابل یورو، پوند، فرانک، دلار کانادا و دلار استرالیا را می‌سنجد اکنون در سطح 98.19 واحدی قرار دارد اما رکورد این شاخص مربوط به بیست و پنجم فوریه سال 1985 با ثبت عدد 164.72 واحد است. بدان معنا که شاخص دلار اکنون 40 درصد از رکورد خود فاصله دارد.

دلار در برابر ارزهای اروپایی

دلار اکنون به ازای 1.11 یورو مبادله می‌شود اما با در نظر گرفتن میانگین نرخ برابری دلار در برابر چهار ارز: فرانک سوئیس، پوند انگلیس، فرانک فرانسه و دویچه مارک آلمان ( آلمان و فرانسه بعدها عضو منطقه پولی یورو شدند) رکورد دلار در برابر ارزهای اروپایی مربوط به بیست و ششم فوریه 1986 است که میانگین دلار در برابر ارزهای اروپایی به 0.64 درصد رسید. بدان معنا که دلار اکنون 42 درصد از رکورد خود فاصله دارد.

دلار در برابر ین ژاپن

اکنون هر دلار به ازای 106.47 ین مبادله می‌شود اما رکورد آن مربوط به سیزدهم ژانویه 1971 با 358.44 ین است. بدان معنا که شاخص دلار اکنون 237 درصد از رکورد خود فاصله دارد.

دلار در برابر یوان چین

اکنون هر دلار به ازای.7.06 یوان مبادله می شود اما رکورد آن مربوط به بیست و پنجم ژانویه 1994 با 8.73 یوان است. بدان معنا که شاخص دلار اکنون 24 درصد از رکورد خود فاصله دارد.