بانک‌های مرکزی نمی‌توانند جلوی رکود اقتصاد جهان را بگیرند

 رؤسای بانک مرکزی  سراسر جهان می دانند که شغل آنها دور نگه داشتن اقتصاد از سقوط است.

اخبار اقتصادی-  آنچه در کنفرانس روسای بانک مرکزی فدرال رزرو آمریکا در جکسون هول مشخص شد این بود که فرمان اقتصاد نه تنها در دست مردم است، بلکه برخی قصد دارند اقتصاد را به سمت مشکلات برانند.

فیلیپ لو، رئیس بانک مرکزی استرالیا در روز شنبه، یک روز پس از اینکه چین و آمریکا عوارض بیشتری بر کالاهای یکدیگر وضع کردند و دونالد ترامپ از شرکت‌های آمریکایی خواست این کشور آسیایی را ترک کنند گفت:« ما یک سری شوک های سیاسی بزرگ را تجربه می‌کنیم. دیروز شاهد یکی دیگر از این شوک ها بودیم».

لو گفت:«همه انتظار دارند بانک های مرکزی این مشکل را حل کنند. واقعیت این است که مسئله پیچیده تر است و سیاست مالی توانایی حل آن را ندارد».

 حتی با اینکه روسای بانک مرکزی و اقتصاددانان به ارتباط عمیقی که اقتصادهای جهان را به هم پیوند داده اشاره می کنند، به نظر می رسد جنگ تجاری که آمریکا به راه انداخته در حال جداسازی آنها از یکدیگر است و دورنمای یک رکود اقتصادی را بالا میبرد.

خبر بدتر این است که رکود اقتصادی که بانک‌های مرکزی نمی توانند با آن مبارزه کنند از تجارت یا رکود مالی ناشی نمی شود بلکه نتیجه انتخاب های سیاسی است که اعتماد تجاری را به خطر انداخته است.

لو و سایر بانکداران  گفتند اگر مشکل این باشد، نرخ پایین تر بهره هیچ کمکی به حل موضوع نمی کند. ترامپ خواستار پایین آوردن نرخ بهره شده تا در جنگ تجاری با چین دست برتر را داشته باشد.

بانک های مرکزی سالهاست از سیاستمداران می خواهند از سیاست مالی به نحو سازنده تری استفاده و مشکلات ساختاری اقتصاد را حل کنند.

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا اجلاس سران جی 7 را در فرانسه  آخرین فرصت اعضایش برای اتحاد خواند. اعضای گروه جی7 عبارتنداز آمریکا، انگلیس ، آلمان ، ژاپن، فرانسه، ایتالیا و کانادا.

لورتا مستر، رئیس فدرال رزرو کلیولند گفت:«یک سیاست پولی کارهای زیادی می تواند انجام دهد. باید بدانید که اقتصاد آمریکا توسط آنچه در سراسر دنیا اتفاق می افتد، تحت تاثیر قرار می گیرد. من نگران تضعیف موسسات مالی در سراسر جهان هستم».

ریچارد کلاریدا، معاون رئیس فدرال رزرو آمریکا گفت:«شما باید به این موضوع احترام بگذارید که ما بخشی از اقتصاد جهان هستیم. اقتصاد جهان در حال کند شدن است. سایر بانک های مرکزی در حال تسهیل فعالیت های خود هستند که پاسخی است به کند شدن اقتصاد جهان است. آنچه سیاست پولی می تواند انجام دهد،استفاده از ابزارها برای نزدیک  نگهداشتن اقتصاد به اشتغال کامل و تورم پایدار است».