نبض قیمت کالاهای اساسی در نیمه تابستان به روایت مرکز آمار

طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران، طی مردادماه شاخص قیمت اقلام خوراکی به طور متوسط حدود 0.6 درصد کاهش یافته است. با این حال قیمت برخی اقلام مثل بسیاری از سبزیجات، به میزان بیشتری کاهش یافته اما برخی اقلام مثل چای، مرغ و گوشت گران شده اند.

اخبار اقتصادی- طبق گزارش مرکز آمار ایران از متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری، در مردادماه امسال نسبت به تیرماه، سیب زمینی با 21.2 درصد بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرده است. متوسط قیمت سیب زمینی در تیرماه حدود 7 هزار و 100 تومان و در مرداد 6 هزار و 150 تومان گزارش شده است. گوجه فرنگی و پیاز هم با 17 و 13 درصد کاهش، در رتبه های بعدی قرار گرفتند. غیر از این، قیمت قند و شکر، سیب زرد، گوشت گوساله، برنج (ایرانی و خارجی) و تخم مرغ هم کاهش یافته است.
در سوی دیگر، چای خارجی با 30 درصد رشد، بیشترین گرانی را در مرداد نسبت به تیرماه داشته است. متوسط قیمت هر بسته 500 گرمی چای خارجی در کل مناطق شهری کشور، در تیرماه امسال 38 هزار و 500 تومان و در مردادماه 50 هزار تومان بوده است. متوسط قیمت چای در مردادماه 97 حدود 26 هزار و 700 تومان گزارش شده است.
بعد از چای، مرغ هم که از 12 هزار و 600 تومان در تیرماه به 14 هزار و 500 تومان رسیده است، در جایگاه دوم از لحاظ بیشترین افزایش قیمت قرار دارد. پرتقال، بیشتر لبنیات و گوشت گوسفند هم در مردادماه گران شدند.