شمار سهامداران بازار سهام از مرز ۱۱ میلیون گذشت

 معاونت عملیات شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) اعلام کرد: با صدور بیش از 47 هزار کد سهامدار جدید در مردادماه امسال، تعداد کدهای سهامداران بازار سرمایه از مرز 11 میلیون گذشت.

اخبار اقتصادی- بر این اساس در پنج ماه نخست امسال بیش از 198 هزار کد سهامدار جدید در بازار سرمایه صادر شده است تا رقم کل کدهای صادر شده به 11 میلیون و 42 هزار کد برسد.

همچنین تعداد کدهای صادر شده برای سهامداران خارجی بازار سرمایه 1366 کد است که در این زمینه نیز 92 کد از ابتدای امسال برای سهامداران خارجی صادر شده است.

این در حالی است که حدود 19 نفر در ماه گذشته با خرید اوراق تسهیلات حق مسکن وارد فرآیند دریافت این تسهیلات شدند و تعداد یک میلیون و 92 هزار کد حداقل یک تا 10 معامله (خرید یا فروش)، 138 هزار کد بین 11 تا 20 معامله و 192 هزار کد بیش از 20 معامله را در ماه گذشته انجام دادند.

این گزارش می‌افزاید: افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه ایران دارند، در ابتدای باید در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) ثبت نام کنند.

سجام به عنوان زیرساخت پروفایلینگ یکپارچه و فراگیر فعالان بازار سرمایه به ویژه سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی و درگاه واحد خدمات دهی به تمامی ارکان بازار، نهادهای مالی، ناشران و مخصوصاً سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی مطرح بوده و اپلیکیشن آپ با توجه به گستره کاربران و شبکه فراگیر خود با راه اندازی این خدمت جدید، گامی نوین در ارائه خدمات بازار سرمایه به مشتریان خود برداشته است.

سجام یک سامانه زیر ساختی برای شناسایی مشتریان جهت ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران است که تمام فعالان این بازار اعم از سرمایه گذاران، مشتریان و مدیران نهادها در این سامانه، فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت حضوری قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده های تایید شده خواهند بود.

بر اساس این گزارش، از طریق این سامانه اطلاعات هویتی،  شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و اقامت دایمی فرد ثبت می شود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار را ندارد.