صفر شدن تعرفه ۷۰ قلم کالا برای ایران

 تیرماه امسال قانون پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شده و هفته گذشته نیز در محل دبیرخانه کمیسیون مشترک همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و روسیه در مسکو یادداشت رسمی میان ایران و دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا مبادله شده است که طبق آن ظرف ۶۰ روز این موافقتنامه عملیاتی خواهد شد.

از تصویب در مجلس تا اجرای موافقت نامه

اخبار اقتصادی- در این راستا رضا اردکانیان - وزیر نیرو - که به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و روسیه انتخاب شده است، در ۲۶ خردادماه، در در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه و همچنین دومین همایش چشم‌انداز همکاری‌های تجاری و فرهنگی ایران و ناحیه فدرال قفقاز شمالی فدراسیون روسیه با اشاره به انعقاد قرارداد تجارت آزاد بین ایران و پنج کشور اتحادیه اوراسیا، اعلام کرد: طبق این قرارداد بیش از ۸۰۰ قلم کالا مشمول کاهش تعرفه قرار می‌گیرند و موجب توسعه روابط خواهد شد.با پیگیری‌هایی که مسئول جدید کمیسیون مشترک از سمت ایران یعنی وزارت نیرو به عمل آمد مراحل نهایی شدن موافقت‌نامه به ثمر رسیده و منتظر ابلاغ آن بعد از تأیید شورای نگهبان هستیم.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، اردکانیان در آخرین اظهار نظر خود درمورد موافقت نامه مذکور با تاکید بر این‌که از اوایل آبان امسال ایران رسما وارد اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواهد شد، گفت: پس از پیوستن ایران به این اتحادیه ۸۶۴ قلم کالا از سوی دو طرف مشمول تجارت ترجیحی خواهد شد.

مزایای پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا

بر این اساس ایران در یک موافقتنامه اقتصادی منطقه‌ای به شکل فعال وارد می‌شود و از این طریق می‌تواند از مرزهای زمینی جمهوری ارمنستان و مرزهای آبی با روسیه و قزاقستان در بازارهای این اتحادیه حضور پیدا کند. پس از پیوستن ایران به این اتحادیه ۸۶۴ قلم کالا از سوی دو طرف مشمول تجارت ترجیحی خواهد شد که ۵۰۳ قلم کالا برای ما دارای تعرفه‌های ترجیحی است و ایران می‌تواند آن‌ها را صادر کند. همچنین تعرفه ۷۰ قلم کالا برای ایران صفر خواهد شد.

همچنین به گفته کارشناسان، پس از پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا جهش بزرگی در صادرات غیرنفتی رخ خواهد داد. مجموع ارزش صادرات و واردات کشورهای عضو این اتحادیه حدود ۷۵۳ میلیارد دلار است، بنابراین بازار بزرگی در انتظار ایران خواهد بود.