تاثیر کُند کاهش نرخ ارز بر قیمت بلیت هواپیما

 مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی  با بیان اینکه کاهش نرخ ارز بلافاصله در  قیمت بلیت هواپیما تأثیر نمی‌گذارد، گفت: بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی قطعات خود را با ارز‌های بیش از ۱۵ هزار تومان خریداری کردند بنابر این همزمان با کاهش قیمت ارز نمی‌توانند خدمات خود را با قیمت‌های پایین به مسافران ارائه دهند.

اخبار اقتصادی- دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: قیمت تمام شده سرویس‌هایی که شرکت‌های هواپیمایی ارائه می‌دهند بسیار بالاتر از قیمت‌های کنونی بوده و در نتیجه پایین آمدن نرخ ارز بلافاصله در این حوزه تأثیرگذار نیست.

او با مشکلات تخصیص نرخ ارز هم به شرکت‌های هواپیمایی از طرف بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی به شرکت‌های هواپیمایی ارز دلار و یا یورو به صورت مستقیم تخصیص نمی‌دهد به طوری که ارز‌هایی مانند یوهان چین و یا لیر ترکیه می‌دهند در نتیجه تبدیل این ارز‌ها به دلار و یورو برای بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی هزینه‌بر است و همین موضوع باعث می‌شود که در قیمت بلیت هواپیما‌ها تأثیرگذار باشد.

اسعدی سامانی گفت: در صورتی که قیمت ارز همچنان روند کاهشی داشته باشد قیمت بلیت هواپیما  نیز کاهش می‌یابد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد: باید مسافران در هنگام خرید سعی کنند از آژانس‌ها و دفاتر مسافرتی معتبر خریداری کنند و سقف و کف نرخ تمامی بلیت‌ها در دفاتر و سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی ثبت شده است.

او با بیان اینکه بانک‌های عامل ارز‌های مورد نیاز را در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار نمی‌دهد گفت: بسیاری از شرکت‌ها هزینه و زمان بسیاری صرف تبدیل نرخ‌ها می‌کنند همین موضوع باعث می‌شود که شرکت‌های هواپیمایی با مشکلات بسیار زیادی در این بخش مواجه شوند به طوری که نرخ تبدیل ارز‌های تخصیص یافته و ارز‌های یورو و دلار ۱۰ تا ۱۵ درصد برای آن‌ها هزینه‌بر است.

اسعدی سامانی با اشاره به اینکه همچنان مشکل سوخت رسانی به هواپیما‌های ایرانی وجود دارد گفت: سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت هواپیمایی تمهیدات بسیار زیادی برای برطرف شدن مشکل سوخت به هواپیما‌ها در دستور کار خود قرار داده‌اند، اما هنوز مشکلاتی در تأمین سوخت رسانی در برخی از شهر‌های کشور‌هایی مانند ترکیه از جمله استانبول وجود دارد و کشور عراق هم برای سوخت رسانی به هواپیما‌ها محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: البته پرواز‌های ما به کشور عراق نیاز به سوخت گیری ندارد، اما با این وجود کشور عراق محدودیت‌هایی را برای ما ایجاد کرده است.

این مقام مسئول بیان کرد: خوشبختانه آنکارا یکی از شهر‌های کشور استانبول محدودیت‌های خود را برای سوخت رسانی برداشته است.

اسعدی سامانی درباره پرواز‌های اربعین هم گفت: اقدامات زیادی در این بخش در دستور کار قرار گرفته که تا اوایل هفته آینده جزئیات آن را اعلام می‌کنیم.