چند میلیون تن گندم در کل کشور خریداری‌شده است؟

جلسه کارگروه آرد و نان شهرستان قرچک با حضور بهمن خطیبی فرماندار، محمود یوسفی مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک کشور، معاون مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران و دیگر مسؤولان برگزار شد.

اخبار اقتصادی- محمود یوسفی مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک کشور در این جلسه اظهار داشت: امسال ۱۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان تهران خریداری شد و مشکلی در خصوص تأمین آزاد نداریم.

وی گفت: هرگونه افزایش و تخصیص سهمیه آرد در شهرستان با تصمیم فرمانداری امکان‌پذیر است به لحاظ منابع ذخیره گندم در وضعیت مطلوب بوده و در تأمین آرد مشکلی وجود ندارد دولت و نظام تلاش کرد نان مردم به بهترین شکل تأمین و در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

یوسفی بیان داشت: خرید گندم ازجمله وظیفه ذاتی شرکت غله است در سال جاری نزدیک هفت و نیم میلیون تن گندم در کل کشور و ۱۱۰ هزار تن گندم در استان تهران از کشاورزان خریداری‌شده است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک کشور افزود: قیمت نان از سال ۹۳ بدون تغییر بوده و نشان از اهمیت موضوع برای دولت است و در تمام کشورها همین است برای دولت‌ها به‌عنوان کالای اساسی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: با نظام سهمیه‌بندی مخالف هستم و اعتقاددارم باید اقدامات و بر رقابتی کردن فضا پیش رود در شهرستان قرچک ۷۷۰ تن آرد سهمیه آزاد پزها و ۱۵۱۰ تن سهمیه نانوایی‌های یارانه‌ای است.

یوسفی در ادامه ابراز کرد: فرماندار به‌عنوان رئیس کارگروه برای افزایش سهمیه درخواست را به کارگروه استان بفرستند تا پیگیری شود، هرگونه آردی که اضافه می‌شود حتماً باید در کارگروه آرد و نان تخصیص داده شود.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک کشور یادآور شد: کارخانه‌ها آرد موظف شدند بدون اتلاف وقت اقدام کنند و برنامه‌ریزی این کار یک‌بار برای همیشه صورت گیرد

وی در پایان با اشاره به اینکه پیشنهاد می‌شود بازاریانی که تخلف می‌کنند و تعطیل می‌شوند سهمیه آن‌ها به فعالین داده شود، خاطرنشان کرد: همه برگ خریدهای شغل نانوایی افزایش قیمت داشته به‌جز خود نان که گلایه نانوایان را در پی داشته و ما درک می‌کنیم اما در خصوص افزایش قیمت نان صرفاً تنظیم بازار کشور تصمیم‌گیرنده است.

بر رقابتی شدن کار نانوایی‌ها تأکید داریم

بهمن خطیبی فرماندار شهرستان قرچک در این جلسه در خصوص درخواست‌های مکرر نانوایان اظهار داشت: تخصیص سهمیه آرد به نانوایی‌ها باید بهتر شود چراکه این شهرستان مهاجرپذیری بالایی در استان دارد و می‌طلبد سهمیه آرد افزایش یابد.

وی گفت: گلایه‌های از سوی نانوایی‌ها مبنی بر تأخیر در ارائه سهمیه آرد مطرح‌شده بود که به‌حق بود و انتظار داریم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم، نان قوت غالب مردم است و نباید در تأمین آن به‌هیچ‌وجه به مشکل برخوریم.

فرماندار قرچک افزود: تمام تلاش دولت بر این است که تصمیمات کارگروه آرد و نان به نفع مردم باشد، نانوایان نیز متضرر نشوند.

خطیبی در ادامه این جلسه افزود: بر رقابتی شدن کار نانوایی‌ها تأکید داریم و خواهان این هستیم که نانوا کارخانه موردنظر را برای خرید آرد انتخاب کند تا در بین کارخانه‌ها آرد هم رقابت ایجاد شود.

وی تصریح کرد: با تمام مشکلات، در تولید گندم در کشور خودکفا هستیم باوجود شرایط اقتصادی و تحریم‌ها، در تأمین آرد مشکلی نداریم و خواستار تخلیه به‌موقع آرد به نانوایی هانستیم و باقوت پیگیری می‌کنیم.

فرماندار قرچک در خصوص گران کردن نان توسط نانوایی‌ها عنوان کرد: شرایط نانوایان را باید دریابیم، هزینه کارگر و اجاره ملک بالا رفته اما قیمت نان چند سالی است که ثابت است، نباید تصمیمی گرفته شود که ناچار کاهش کمیت و کیفیت نان را شاهد باشیم و بر اساس قانون موظف به برخورد باشیم.