کسری بودجه یک تریلیون دلاری دولت آمریکا

وزارت خزانه داری آمریکا روز پنج‌شنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد که در یازده ماهه نخست سال جاری مالی کسری بودجه دولت برای نخستین بار طی ۷ سال اخیر به یک تریلیون و ۶۷ میلیارد دلار رسیده است.

اخبار اقتصادی- بنا به گزارش وزارت خزانه داری آمریکا کسری بودجه دولت ترامپ در مقایسه با مدت مشابه سال مالی قبل بیش از یکصد میلیارد دلار افزایش نشان می‌دهد.

خبرگزاری راشاتودی نیز گزارش داد بدهی واقعی آمریکا حدود ۴۰۰ تریلیون دلار یا معادل ۲ هزار درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است.

یک شرکت مدیریت دارایی‌های جهانی موسوم به «ای بی برنستاین» مستقر در وال استریت، با لحاظ کردن نه تنها سطوح سنتی دیون دولتی مانند اوراق قرضه، بلکه دیون مالی و آمار مربوط به تعهدات آتی در قبال برنامه‌های استحقاقی از جمله هزینه‌های تامین اجتماعی، مراقبت‌های بهداشتی و حقوق بازنشستگی به تحلیل و بررسی‌های خود، به این آمار و ارقام رسیده است.

این شرکت در گزارش خود ضمن بررسی دیون از منابع مختلف آن را با تولید ناخالص داخلی مقایسه کرده است. با این روش مجموع دیون دولتی فدرال، ایالتی و محلی بالغ بر ۱۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی برآورد می‌شود. ولی با احتساب بدهی‌های دیگر شامل دیون مالی شرکت‌ها و برنامه‌های بیمه اجتماعی و تعهدات مالی دیگر، میزان کل بدهی آمریکا تا بیش از ۲۰ برابر تولید ناخالص داخلی آمریکا افزایش می‌یابد.

فیلیپ کارلسون اقتصاددان برجسته در شرکت‌ ای بی برنستاین در این باره می‌گوید: «رقم بدهی آمریکا بزرگ است. ولی اگر بخواهیم به مشکلات دیون در بخش‌های مختلف نگاهی کلان داشته باشیم، شرایط چشمگیرتر از سطح بدهی‌ها ارزیابی می‌شود.»

این در حالی است که چندی پیش دفتر بودجه کنگره آمریکا اعلام کرده بود کسری بودجه فدرال این کشور در سال مالی آینده به بیش از یک هزار میلیارد دلار خواهد رسید.

کسری بودجه یک هزار میلیارد دلاری سال آینده آمریکا در شرایطی است که ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی گفته بود نه تنها بودجه را متوازن، بلکه کل بدهی ملی را پرداخت خواهد کرد.

فیلیپ سواگل، مدیر دفتر بودجه کنگره که نهادی غیرحزبی است در این باره گفته بود دورنمای مالی کشور، چالش برانگیز است و بدهی دولت فدرال که بر اساس معیار‌های تاریخی نیز بسیار بالاست در مسیری ناپایدار قرار دارد.

این دفتر، پیش‌بینی کسری بودجه سال آینده را به میزان ۶۳ میلیارد دلار و پیش‌بینی کسری بودجه کلی دهه آینده را ۸۰۹ میلیارد دلار افزایش داد.

پیش‌بینی‌های مربوط به افزایش کسری بودجه در شرایطی است که دفتر بودجه کنگره، تخمین خود را درباره نرخ بهره کاهش و پیش‌بینی‌های مربوط به رشد اقتصادی را در آینده نزدیک افزایش داد. پایین بودن نرخ بهره باعث کاهش هزینه‌های استقراض می‌شود.