رشد تعداد اجاره‌نشینی در 8 سال اخیر

 مهدی روانشادنیا در پاسخ به این سوال که نقل و انتقالات مسکن روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، چه راهکاری می‌تواند برای کنترل و ساماندهی اجاره بها برای سال های آینده مفید باشد، گفت: اصولاً مداخله دولت در بازارها آن هم کوتاه مدت جواب نمی‌دهد چرا که نمونه عینی آن دخالت دولت در بازار ارز بود که دیدیم به چه مشکلاتی دچار شدیم.

اخبار اقتصادی-وی افزود: مسکن یک کالای ناهمگن است که دارای قیمت‌های متفاوتی است که توسط متقاضیان خریداری می‌شود پس نمی‌توان برای آن سقف قیمتی تعیین کرد و قطعاً‌ این اقدام بی‌نتیجه خواهد بود.

روانشادنیا با اشاره به اینکه در کالای همگن مثل دلار هم دخالت دولت آثار خوبی به همراه نداشت،‌ اظهار داشت:‌ اقدام اصولی برای بازار اجاره مسکن تولید به قصد اجاره و احیای نظام اجاره دارای حرفه‌ای است.

*سهم اجاره‌نشینی در کشور از 29 درصد سال 89 به 35 تا 40 درصد رسیده

کارشناس اقتصاد مسکن اضافه کرد: متأسفانه سهم اجاره‌نشینی در کشور از 29 درصد سال 89 به 35 تا 40 درصد رسیده است و این آمار نشان می‌دهد که یک تقاضای جدی در کشور برای بازار اجاره وجود دارد و باید دولت و مجلس فکری برای این موضوع کنند.

روانشادنیا ادامه داد: اقدامات کوتاه‌مدت نمی‌تواند برای بازار اجاره مناسب و مفید باشد بلکه می‌توان در یک افق 5 یا 6 ساله برنامه‌ریزی لازم برای حل این معضل را انجام داد.

وی تأکید کرد: برخی شتابزدگی‌ها در ارائه برنامه باعث شده تا سیاست‌گذاران از برنامه‌ریزی بلندمدت برای ساماندهی اجاره بهای مسکن عقب بمانند پس روش‌‌های کوتاه مدت اثر عکس دارد و باید به سمت برنامه‌ریزی‌های بلندمدت حرکت کنیم.