وزیر نفت عربستان: نصف تولید از دست رفته بازگشت

 قیمت نفت طی هفته جاری تحت تاثیر گزارش ها و پیش بینی های متناقض در مورد از سرگیری عملیات ها در تاسیسات پالایش نفت بقیق عربستان بوده است. بزرگترین اختلال در تاریخ بازار نفت باعث افزایش 15 درصدی قیمت نفت در روز دوشنبه شد ولی در روز سه شنبه پس از این گزارش که فعالیتهای این تأسیسات زودتر از حد انتظار از سر گرفته می‌شود، قیمت نفت پایین آمد.

اخبار اقتصادی- توقف تولید نفت در تاسیسات بقیق فقط به خاطر تاثیر فوری آن بر تولید نفت مشکل ساز نیست، بلکه باعث می شود بیشتر ذخایر مازاد جهان هم پایان یابند. خوش‌بینانه‌ترین تخمین ها ظرفیت مازاد نفت جهان را 3.9 میلیون بشکه در روز می دانند ولی این مقدار شامل 500 هزار بشکه در روز از میادین نفتی منطقه بی طرف و برخی تصورات خوشبینانه از قابل استفاده بودن ذخایر مازاد در جاهای دیگر می شود.

 در واقع، اگر تاسیسات بقیق برای مدت طولانی تری خاموش بمانند، ظرفیت مازاد بسیار کمتری در اختیار خواهیم داشت. عربستان سعودی حدود 1.67 میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد دارد ولی بخشی از این نفت باید در بقیق پالایش شود بنابراین موقتا غیر قابل استفاده است.

 در حالی که برخی کشورهای دیگر از جمله متحدان عربستان در حاشیه خلیج فارس توانایی افزایش تولید نفت را دارند ولی بیشتر ذخایر مازاد دنیا در عربستان سعودی متمرکز شده است.

 علاوه بر افزایش تولید، می توان ذخایر استراتژیک نفت را هم برای جبران کاهش تولید عربستان وارد بازار کرد. آمریکا بزرگترین ذخایر استراتژیک نفت جهان را دارد که رکن اصلی استراتژی امنیت انرژی این کشور برای دهه ها بوده است. ترامپ مجوز استفاده از این ذخایر استراتژیک را در صورت لزوم صادر کرده است.

 آمریکا قبلا 700 میلیون بشکه نفت در ذخایر استراتژیک خود داشت ولی حالا مقدار آن 630 میلیون بشکه است. حدود 10 میلیون بشکه آن طبق یک برنامه فروش اخیراً فروخته شده است.

 وزیر نفت عربستان سعودی در روز سه‌شنبه یک کنفرانس خبری تشکیل داد و خسارات وارد شده به تاسیسات بقیق را اعلام کرد. وی قاطعانه اعلام کرد نیمی از تولید از دست رفته عربستان بازگشته و کار تعمیرات تا پایان همین ماه تکمیل خواهد شد. در این بین، عربستان از ذخایر خود برای ادامه جریان صادرات طبق روال گذشته استفاده می کند.

 اگر این اظهارات خوشبینانه وزیر نفت عربستان درست باشد، نیازی به استفاده از ذخایر استراتژیک آمریکا نیست .قیمت نفت روز سه شنبه با این اظهارات کاهش یافت.

 ولی شک و تردید های بسیاری باقی می ماند. وزارت دفاع آمریکا قرار است جزئیاتی را منتشر کند که ثابت می کند پشت این حملات ایران قرار داشته است. دونالد ترامپ روز دوشنبه گفت خواهان جنگ با ایران نیست ولی گزینه تلافی هم همچنان روی میز است. این پایان ماجرا نیست.