اجرای 27 طرح جدید پتروشیمی تا سال 1400

 بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست که صبح امروز برگزار شد با اشاره به اینکه هم اکنون در آستانه جهش سوم صنعت پتروشیمی هستیم گفت: در سال 76 که دولت وقت آغاز شد ارزش تولیدات پتروشیمی یک میلیارد دلار بود که با تلاش و کمک شرکت ملی نفت وزارت نفت و دولت و تعامل بین المللی  توانستیم مجموعه عظیمی از طرح‌ها را آغاز کنیم که بخشی از آنها تا سال 84 به نتیجه رسید و بخشی دیگر به مدار آمد و ظرفیت تولید کشور به 15 تا 16 میلیارد دلار رسید.

اخبار اقتصادی-وی ادامه داد: تلاش شد طرح‌های نیمه‌تمام پایان یابد و در حال حاضر بیشتر طرح‌ها متوجه پلاستیک و الفین است که خوراک در آنها عامل تعیین کننده است.

زنگنه گفت: در سال 92 تولید اتان 4.2 میلیون تن بود که در سال 97 به 7.3 میلیون تن رسید و در سال 1400 به 16 میلیون تن خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه 6.3 میلیون تن خوراک از بیدبلند، 1.8 میلیون تن از ان جی ال 3200، 2.4 میلیون تن از خارک و غیره تامین خواهد شد گفت: در حال حاضر جمع‌آوری گازهای فلر با 1.2 میلیارد دلار توسط هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی کارون در جریان است و با اجرای واحدهای ان جی ال و خارک گازهای مشعل صفر شد و تمامی آ‌نها تبدیل به ثروت خواهند شد و از آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری خواهد شد.

زنگنه با بیان اینکه در جهش سوم پتروشیمی تولید پتروشیمی به 25 میلیارد دلار می‌رسد افزود: ظرفیت تولید نیز به 100 میلیون تن خواهد رسید.

به گفته وی تا سال 1400 حدود 27 طرح جدید در شرایطی اجرایی می‌شود که در تحریم به سر می‌بریم.

وی با بیان اینکه اکنون در آستانه جهش سوم هستیم خاطرنشان کرد: اکنون چند ملاحظه داریم که از جمله تنوع خوراک و تنوع محصول است. بیشتر تاکید بود حداکثر استفاده از اتان تولیدی داشته باشیم بنابراین تعداد زیادی واحد متانول و کود اوره طراحی شده قصد این است که از خوراک مایع در تلفیق با گاز استفاده شده و به تولید پروپیلن برسیم و زنجیره پایین‌دست تنوع یابد.

وزیر نفت با بیان اینکه آمایش سرزمینی از جمله اهداف ما است خاطرنشان کرد: در حال حاضر در داخل سرزمین مساله کم‌آبی را داریم بنابراین توسعه پتروشیمی در کنار سواحل خزر را در دستور کار قرار دادیم البته به شرط اینکه زنجیره پایین دست نیز توسعه یابد.

وی ادامه داد: هدف این است که ظرفیت تولید به 130 میلیون تن به ارزش 37 میلیارد دلار در سال 1404 برسد که معادل مصرف خوراک آن یک و نیم میلیون بشکه هیدروکربن خواهد بود.

زنگنه با تاکید بر اینکه جلوگیری از خام فروشی یکی از برنامه‌های اصلی ما بوده است گفت: اگر رساندن یک میلیارد دلار به 25 میلیارد دلار جلوگیری از خام فروشی نیست پس چه چیزی است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در حال حاضر سالانه پنج میلیارد دلار  خوراک به پتروشیمی‌ها فروخته می‌شود که البته عامل محدود کننده آن تقاضا است که ناشی از پارامترهای اقتصاد کلان است.

زنگنه گفت: در سال 97، پالایشگاه‌ها پنج میلیارد دلار خوراک تحویل دادند که دو میلیارد دلار آن به پتروشیمی‌ها اختصاص یافت.

وزیر نفت با بیان اینکه پتروشیمی خط مقدم جنگ اقتصادی است خاطرنشان کرد: پتروشیمی بالاترین نقش را در بازگرداندن ارز در چرخه اقتصادی کشور داشته است و عمده ارز نیز به نیما داده شده و مابقی صرف اجرای طرح‌های نیمه تمام شدها ست.

وی با اشاره به لزوم توسعه استارت‌آپ‌ها در صنعت پتروشیمی گفت: ما برای استارت‌آپ‌ها در صنایع پایین دست، بالادست و بازرگانی پتروشیمی برنامه مفصلی داریم که امسال آغاز خواهد شد فقط استقرار فیزیکی مطرح نیست بلکه روابط اجزا و مجموعه زنجیره مهم است.

وی خاطرنشان کرد: ما از استارت‌آپ‌ها حمایت می‌کنیم چرا که منجر به اشتغال‌زایی خواهد شد. تا چند سال قبل اشتغال یعنی فقط به معنای کارمند دولت بود در حالی که استارت‌آپ‌ها پرچمدار این هستند که می‌توان اشتغال و تولید داشت و موثر واقع شد بدون اینکه کارمند باشیم. این تغییر پارادایم بسیار مهم است. باید قدر آن را بدانیم تا تولید و زندگی مردم از طریق شاخه‌های مولد بگذرد.