صنعت آب و برق در رکود نیست

 رضا اردکانیان در حاشیه اختتامیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید صنعت آب و برق همانند سایر صنایع این روزها دچار رکود است، آیا وزارت نیرو برنامه‌ای برای رونق صنعت آب و برق و خروج این صنعت از رکود دارد و آیا در این خصوص پیگیر تخصیص اعتبار از دولت است یا خیر؟ بیان کرد: باید فرصتی باشد که آن فرض خود را که از بنده سؤال می‌کنید برای من ثابت کنید چرا که به هیچ وجه موافق این نیستم که صنعت آب و برق دچار رکود است. 

اخبار اقتصادی-وی افزود: یکی از بهترین سال‌ها در تولید انرژی را پشت‌سر گذاشتیم و امسال رکورد تولید انرژی به میزان 3800 مگاوات زده شد و توانستیم رکورد مدیریت مصرف در اوج بار را به میزان 3700 مگاوات کاهش دهیم.

وزیر نیرو با تأکید بر اینکه امسال رکورد صادرات انرژی نیز زده شد گفت: بیش از هر سال دیگری توانستیم صادرات انرژی داشته باشیم پس با چنین فرضی پاسخ دادن به آن سؤال کار راحتی نیست اما در یک فرصت مناسب حتماً به آن پاسخ خواهم داد.

اردکانیان در پاسخ به این سؤال که برخی پیمانکاران درصدد وارد کردن تکنولوژی هستند اما بیش از 8 ماه است که با این کار پول‌های آنها را برای انتقال گرفته‌اند و عنوان می‌کنند که ما پول شما را از طریق صرافی‌ها انتقال خواهیم داد اما باز هم پول را نمی‌دهند، آیا برای حل این گونه مشکلات و حتی مشکل خرید داخلی توسط شرکت‌های دولتی که جنس‌های خود را از خارج وارد می‌کنند فکری شده است؟ اظهار داشت: به بنده نیز مواردی منتقل شد به طوری که در ارتباط با وارد کردن برخی قالب‌های مربوط به سیستم‌های جمع‌آوری فاضلاب این موضوع مطرح شد که این مشکلات عمدتاً به مسائل تحریمی باز می‌گردد.

وی ادامه داد: وزارت نیرو‌ کارگروهی در وزارت نیرو از مدت‌ها قبل تشکیل داد که به طور موردی این موضوع را دنبال خواهد کرد و امیدواریم با کمک همکاران خود در بانک مرکزی راه‌حلی پیدا کنیم و مخصوصاً در مواردی که تولیدکنندگان ما برای برخی تجهیزات ضروری مورد نیاز منابع مالی هم تأمین کردند و پول آنها در اختیار بانک است حتماً پیگیری خواهیم کرد. 

وزیر نیرو همچنین در خصوص اینکه آیا برنامه مدونی برای مدیریت مصرف و کاهش تنش آبی در نظر گرفته‌اید یا خیر؟ گفت: تحقق کاهش و به صفر رساندن تعداد شهرهای دارای تنش آبی هدف بزرگی است که تحقق آن تا سال 1400 نیازمند تأمین منابع مالی است. 

اردکانیان ادامه داد: به هر حال جدای از مسائل مالی سعی خواهیم کرد مابقی نیازمندی‌های مورد تحقق را برنامه‌ریزی و انجام دهیم.