فراز و فرودهای تولید خودروهای سواری

 تولید خودرو در کشور طی سال ۹۸ با فراز و فرودهای بسیاری مواجه بوده است. مروری بر عملکرد خودروسازان در این مدت نشان می‌دهد که تولید انواع خودروی سواری، در فروردین ماه ۹۸ به کمترین مقدار خود در طی ۵ ماه اخیر رسیده و در مقابل، در اردیبهشت ماه اندکی افزایش داشته است، این در حالی است که تولید در خردادماه ۹۸ نیز مجدد روند کاهشی را تجربه کرده است.

در این میان در تیرماه میزان تولید این محصول نسبت به خردادماه تغییر چندانی نداشته و در سطح ۶۲ هزار دستگاه باقی مانده است، اما در مردادماه با کاهش ۲۹.۱ درصدی، به ۴۴.۲ هزار دستگاه رسیده که نسبت به مردادماه سال گذشته حدود ۴۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

موضوع اما در تولید انواع وانت، اندکی متفاوت بوده است. در واقع، مروری بر عملکرد خودروسازان در تولید انواع وانت نشانگر آن است که پس از آن که در فروردین ۹۸ تولید این نوع خودرو به کمترین میزان تولید خود طی یکسال اخیر رسیده است، در اردیبهشت ماه ۹۸ با افزایش مواجه بوده ولی مجدد در خردادماه کاهش را تجربه کرده و به ۵ هزار دستگاه رسیده است.

بر این اساس، پس از آنکه در تیرماه ۹۸ تولید وانت با افزایش ۲۲ درصدی نسبت به خردادماه حدود ۶.۱ هزار دستگاه همراه شده که بالاترین رقم از ابتدای سال ۹۸ تاکنون است، اما در مردادماه با حدود ۴۰.۴ درصد کاهش به ۳.۷ هزار دستگاه رسیده است که نسبت به مقدار مشابه سال قبل، کاهش حدود ۱۸ درصدی را به ثبت رسانده است.

آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت که مبنای گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران نیز قرار گرفته حکایت از آن دارد که تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون پس از آن که در تیرماه ۹۸ بیشترین میزان خود را طی یکسال گذشته تجربه کرده است، با یک روند نزولی تا فروردین ۹۸ مواجه شد و به ۱۰۴ دستگاه رسید؛ سپس تا خرداد ۹۸ روند صعودی را طی کرده و به ۱۸۲ دستگاه رسیده است.

در تیرماه میزان تولید این کالا با کاهش ۱۵ درصدی نسبت به خردادماه حدود ۱۵۵ هزار دستگاه بوده و پس از آن در مردادماه همچنان به روند نزولی خود ادامه داده و با کاهش ۵.۸ درصدی نسبت به ماه قبل به ۱۴۶ دستگاه رسیده که نسبت به مقدار مشابه سال قبل رشد منفی ۶۷ درصدی را تجربه کرده است.