دستان مرئی

این روزها با چند تن ازفعالین اقتصادی بخش خصوصی واقعی اعم از عمده فروش خرده فروش یا همان کسبه کف بازار جویای وضعیت شدم همگی از یک رضایت نسبی در فروش کالا نسبت به گذشته نچندان دور میگفتند  و به اتفاق دلیل اصلی ان را ثبات نرخ ارز میدانستند.

این آرامش بازار آن دغدغه ای بوده که همیشه مردم و تولید کننده و تجار دنبال ان بوده اند در فضای اینچنینی است که مصرف کننده با طیب خاطر میخرد و تاجر و تولید کننده و خرده فروش میفروشند.

قبل از اینکه به چرایی تثبیت نرخ ارز بپردازم بهتر میبینم  ابتدا به  موارد مصارف ان :

که اغلب ان برای واردات اعم از قانونی / قاچاق

بخشی برای خروج سرمایه و مهاجرت

و  بخش اخر مصارف خرد ازقبیل دانشجویی و مسافری و درمان میباشد

امل دلیل تثبیت نرخ ارز چه بوده است ؟

1-سیاستهای اخیربانک مرکزی مبنی بر مدیریت تقاضا را میتوان دلیل اصلی تثبیت  این اتفاق دانست

2-ممنوعیت کالایی 1500 قلم کالا که اخیرا برای بار دوم از سمت وزارت صمت صادر شد

3-مدیریت تقاضا برای وارادات بی رویه

4-بهبود روند برگشت ارز صادراتی و رفع ایرادات سامانه نیما

 5-برگشت ارز صادرکنندگان به سامانه نیما و تراز مثبت 1.5 میلیاردی آن

6- برخورد قاطع قوه قضاییه با متخلفان ارزی

 

آدام اسمیت پدر علم اقتصاد و صاحب  نظریه «دست نامرئی بازار»  که عقیده دارد که در یک اقتصاد آزاد، فعالیت‌های اقتصادی خود به خود و بر اساس عرضه و تقاضا نظم می‌گیرد و احتیاج به دخالت دولت وجود ندارد.

اما  ما شاهد این هستیم که اخیرا دولت با دستهای خود ازطریق  کاهش تقاضا از طریق ممنوعیت ورود و محدودیت ثبت سفارش به این مهم دست یافته است  که قطعا پیامدهایی داردنظیر اوج گرفتن قاچاق افزایش نرخ بیکاری که در یادداشتی جدا خواهم گفت.

دولت فقط باید قوانین را اجرا کند و آن هم قوانینی حداقلی که دست فعالین اقتصادی را کاملا باز بگذارد یعنی میبایست فقط تسهیل گری نماید تا در این شرایط اقتصادی کارافرینان و فعالین بخش خصوصی بتوانند در جهت منافع ملی قدم بردارند و در جهت رونق تولید تلاش کنند که  تاریخ حتما سالهای اینده  از آنها به عنوان قهرمانان جنگ اقتصادی نام خواهد برد

سعید اشتیاقی