میزان مصرف بنزین کاهش یافت؟

 با وجود نرخ رشد ۵ تا ۱۰ درصدی مصرف سوخت در کشور، در اولین دوره اجرای طرح سهمیه بندی سوخت و استفاده از کارت سوخت در سال ۸۶ آمار‌ها حکایت از کاهش مصرف و توقف سیر صعودی رشد مصرف سوخت در کشور داشت.

اخبار اقتصادی-  منحنی مصرف در سال ۹۲ با برداشتن کارت سوخت، بار دیگر سیرصعودی خود را آغاز کرد و بسیاری از کارشناسان پیش بینی کردند در صورت ادامه رشد مصرف، کشور نیاز به واردات بنزین خواهد داشت.

حال بار دیگر کارت سوخت به جایگاه‌های سوخت رسانی بازگشته است، امری که انتظار می‌رود به کاهش مصرف سوخت در کشور منجر شود و از سویی توان دولت را برای افزایش صادرات بنزین افزایش دهند.

استفاده از کارت سوخت به کاهش مصرف و حذف قاچاق سوخت کمک ویژه‌ای کرده اما به دلیل ارائه بنزین یارانه‌ای به صاحبان خودرو و عدم بهره مندی کسانی که خودرو ندارند، عدالت اجتماعی به شکل کامل اجرا نخواهد نمی شود.

نحوه پرداخت یارانه در کشور به گونه‌ای مشوق افزایش مصرف حامل‌های انرژی است، به گونه‌ای که هر چقدر فرد مصرف بیشتری انجام دهد سهم بیشتری از یارانه به او اختصاص یافته است.

با اجرای طرح سهمیه بندی سوخت در کشور، شواهد حکایت از کاهش مصرف دارد

شهرام رضایی مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به آخرین وضعیت جایگاه‌های سوخت در کشور اظهار کرد: هم اکنون وضع سوخت گیری در جایگاه‌ها روال عادی و طبیعی را می‌گذراند و به جز در چند مورد جایگاهی که در جریان اغتشاشات اوایل هفته گذشته دچار مشکل شده بود همه جایگاه‌ها در وضعیت نرمالی هستند و هم‌وطنان برای سوخت‌گیری مشکلی ندارند.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: از مجموع ۴ هزار جایگاه سوخت در سراسر کشور، درصد بسیار کمی از آن‌ها در اغتشاشات هفته گذشته دچار آسیب شده‌اند که بسیاری از آن‌ها فعالیت خود را از سرگرفته‌اند.

وی افزود: در بعضی از مناطق به دلیل شدت آسیب‌دیدگی نیاز به استقرار جایگاه‌های سیار عرضه بوده این اتفاق رخ داده است تا هم‌وطنان دچار مشکلی نشوند.

رضایی با اشاره به میزان مصرف سوخت پس از اجرای سهمیه بندی بیان کرد: با اجرای طرح سهمیه بندی سوخت در کشور، شواهد حکایت از کاهش مصرف دارد با این وجود برای ارائه آمار دقیق باید اطلاعات یک دوره ۳۰ روزه را تجمیع کنیم تا بتوانیم آمار‌های دقیق‌تری در زمینه کاهش مصرف سوخت ارائه کنیم.

خودرو‌های شخصی دغدغه‌ای بابت سهمیه کارت سوخت نداشته باشند و سهمیه کارت سوخت به مدت ۶ ماه در کارت آن‌ها ذخیره می‌شود.

رضایی با اشاره کارت‌های سوخت در باجه معطله بیان کرد: نزدیک به ۸۰۰ هزار کارت سوخت در باجه معطله نگهداری می‌شود و ارائه آدرس دقیق و حضور یک نفر در منزل برای ارائه مدارک به مامور پستی برای احراز مالکیت الزامی است.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد:مالکان خودرو می‌تواند از طریق سایت‌  "ای پلیس" و "پست" از محل نگهداری کارت سوخت در باجه معطله اطلاع پیدا کنند و در صورت دور بودن باجه از محل زندگی، می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین باجه پستی درخواست ارسال دوپاکتی و دریافت درب منزل را ارائه دهند.

به گفته وی؛ به مالکان خودرو که شماره تلفن آن‌ها ثبت شده و کارت سوخت آن‌ها در باجه معطله است در دو مرحله ۳۵۰ هزار پیامک ارسال شده است.

رضایی گفت:در شرایط عادی زمان دریافت کارت سوخت بین ۲ تا ۳ هفته بود که با توجه به افزایش تقاضا بین یک ماه و ۲ ماه زمان می‌برد.