وزیر نیرو: مکانیزم‌های منطقه در مقابل تحریم‌ها می‌ایستد

رضا اردکانیان، وزیر نیرو در همایش تجارت با اوراسیا اظهار کرد: بدون شک همگرایی اقتصادی به ویژه با کشور‌های همسایه جزو سیاست‌های ایران است و شکل‌گیری اتحادیه اوراسیا می‌تواند نمونه خوبی از همکاری منطقه‌ای باشد که گسترش آن زمینه همگرایی کشور‌های منطقه بیش از پیش به ارمغان می‌آورد. با توسعه کمی و کیفی این اتحادیه می‌توان بازار بزرگی در منطقه دست پیدا کرد.

وزیر نیرو گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی بر توسعه روابط با همسایگان استوار بوده است. ایران به عنوان یکی از کشور‌های مهم خاورمیانه می‌تواند منافع کشور‌ها را به هم پیوند دهد.

او ادامه داد: برای دستیابی به این موضوع زمینه سازی تجاری بسیار ضروری است و در مرحله اول باید به توسعه زیرساخت‌ها بپردازیم؛ باید شفافیت و استانداردسازی صورت پذیرد و تجارت را وسعت ببخشید. ما تلاش خواهیم کرد به سمت ایجاد یک تشکل قوی منطقه‌ای حرکت کنیم.

این مقام مسئول گفت: این همایش با هدف بهبود زمینه‌ها برای توسعه بیشتر روابط ایران و اتحادیه اوراسیا برگزار می‌شود. ایران و این اتحادیه بعد از چندین سال مذاکره در اردیبهشت ۹۷ برای امضای قرارداد تجاری به توافق رسیدند پس دوره ۳ سال پیش اهمیت بسیاری خواهد داشت.

او گفت: کشور‌ها باید در تعامل نزدیک با یکدیگر باشند‌؛ باید مقدمات لازم برای گسترش تجارت به سرعت فراهم شود و موانع اجرای دقیق موافقت‌نامه که از ۵ آبان امسال رسما وارد فاز عملیاتی شده است برطرف شوند. بدون شک این موافقت‌نامه در صورت اجرای مناسب زمینه را برای گسترش مبادلات اقتصادی فراهم می‌کند.

 وزیر نیرو در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز در پی دعوتی که از دبیرخانه اتحادیه اوراسیا کرده بودیم وزیر تجارت و وزیر امور گمرکی به تهران آمدند تا در همایشی که به همت سازمان توسعه تجارت برگزار شد شرکت کنند کنند.

او با تاکید بر برگزاری پنل‌های ویژه در این همایش بیان کرد: جلسات متعدد و مناسبی با تمامی بخش‌های مرتبط برگزار شد و امیدوار هستیم مقدمات لازم برای بهره‌گیری از این تفاهنمامه موقت تنظیم شده و گسترده شود؛ هر نوع کم‌تحرکی و سستی از طرف ما می‌تواند باعث شود مابقی کشور‌ها از این طرح بهره مند شوند

اردکانیان درباره اثربخشی تحریم‌ها در این طرح، گفت: هر گونه مکانیزم منطقه‌ای و تفاهمات چند جانبه می‌تواند در مقابل تحریم‌ها بایستد اما به میزان زیادی به همکاری سازمان‌های مربوط از جمله بانک مرکزی، گمرک نیازمند است.

 وزیر نیرو تصریح کرد: کشور روسیه به تنهایی ۱۰‌ میلیون واردات دارو دارد و اگر به جای حرکت انفرادی به سمت حرکت جمعی پیش برود و دید بلند مدتی داشته باشند می‌توانیم جایگاه مناسبی کسب کنیم.