تمدید قرارداد صادرات برق ایران به عراق

 رضا اردکانیان در حاشیه سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی برق در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید یک ماه دیگر زمان قرارداد صادرات برق ایران به عراق به پایان می‌رسد آیا این قرارداد باز هم تمدید خواهد شد یا خیر، گفت: قراردادی که ایران با دولت عراق امضا کرده است مثل تمام قراردادها سالانه است چرا که بودجه عراق نیز سالانه است.

اخبار اقتصادی- وی ادامه داد: ایران یک سند همکاری سه ساله با عراق برای کمک به صنعت برق این کشور در ابعاد مختلف امضا کرده است. موضوع صادرات برق یک موضوعی است که در انتهای آن سند قید شده که تا زمانی که آنها به برق ایران نیاز دارند ما به آنها برق صادر کنیم.

* سیستم برق ایران و عراق یک ماه پیش سنکرون شد

وزیر نیرو تأکید کرد: صادرات برق ایران تمدید خواهد شد ضمن اینکه طبق برنامه پیش‌بینی شده، سیستم برق عراق و ایران حدود یک ماه پیش سنکرون شده است و در ارتباط با صنعت برق این دو کشور سیستم برق‌شان به هم پیوسته است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید دولت لایحه بودجه سال 99 را تقدیم مجلس کرده است آیا در این لایحه مزیت‌های ویژه‌ای برای برق و آب دیده شده است یا خیر، گفت: صنعت برق به میزان زیاد و صنعت آب هم همین‌طور به منابع داخلی متکی است یعنی به فروش آب و برق متکی هستند.

وزیر نیرو افزود: بخش برق 23 هزار میلیارد تومان و بخش آب 5 تا 6 هزار میلیارد تومان فروش دارند. پس قانون بودجه به ما کمک می‌کند ولی بیش از آنکه منابع به ما کمک کند این سازوکار و راهکارها هستند که به ما کمک می‌کنند.

* بودجه 99 با بودجه 98 تفاوت معناداری از لحاظ منابع آب و برق ندارد

اردکانیان ادامه داد: یعنی راهکارهای قانونی به ما امکان می‌دهد که مثلاً امسال مثل پارسال تبصره‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه از ما می‌خواهند کنتورهای هوشمند را برای پرمصرف‌ها تدارک ببینیم؛ پس این یک سازوکار است و موجب می‌شود که مصرف کاهش یابد و باعث می‌شود که بدانیم در چه ساعاتی پرمصرف‌ها شامل چه تعرفه‌ای می‌شوند. 

وی خاطرنشان کرد: از این حیث لایحه بودجه 99 با قانون بودجه 98 تفاوت معناداری ندارد. امیدواری ما این است که مواردی که در مجلس تصویب می‌شود بیشتر در سازوکارهای قانونی به ما کمک کند که بتوانیم صنعت آب و برق را به خوبی اداره کنیم.

وزیر نیرو تأکید کرد:بر اساس چیزی که دولت در سال 96 تصویب کرد اعلام شد که برای سا‌ل‌های آینده وزارت نیرو مجاز نیست که بیش از 7 درصد قیمت آب و برق را برای کسانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند افزایش دهد.