اشتغال‌زایی با طعم کارخانه‌های دود و دوسیب!

محمدنعیم امینی فرد نماینده مجلس در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران در واکنش به خبر صدور مجوز تولید ۴۵ شرکت دخانیات گفت: در کاهش تقاضای دخانیات، مشکلات جدی داریم و توفیقات اندکی حاصل شده است.

اخبار اقتصادی - امینی فرد با بیان اینکه کشورهای پیشرفته دنیا به لحاظ صنعتی و به لحاظ بهداشتی، در حال حاضر حوزه فعالیتشان را در ارتباط با دخانیات به کشورهای کمتر توسعه یافته منتقل کرده‌اند گفت: یعنی در کشورهای صنعتی با کاهش تقاضا روبرو هستیم و در کشورهای کمتر توسعه یافته شرکت‌ها و برندهای جهانی با ترفندهای فوق العاده‌ای افزایش تقاضا را بالابرده‌اند.

وی عنوان کرد: کشور ما هم شرایط خاصی را دارد با یک جمعیت جوان، آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی که در زمینه اشتغال وجود دارد، موجب شده تا مجوزهایی از این دست به راحتی در اختیار متقاضیان قرار بگیرد، درواقع یک بازار بکر در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

امینی فرد گفت: قانون‌گذاری‌های لازم را انجام داده‌ایم، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با توجه به اثرات مخرب دخانیات بر سلامت، در برنامه ششم و در قوانین سالیانه بودجه تمام تلاشش این بوده که توجه بیشتر و اقدامات جدی‌تری داشته باشد.

وی افزود: چون یکی از توجیهات وزارت صمت برای افزایش این تولیدات ، افزایش شغل و تولیدات داخلی است، مجبور شدیم مجوز این کارخانجات را داشته باشیم از طرفی هم متاسفانه چون در مجلس حرف وزارت صمت خریدار بیشتری دارد و برای همین موضوع نمی‌توان کاری انجام داد، اما این موضوع نیاز به بررسی و کنترل از سمت وزارت بهداشت را دارد. 

وی در ادامه باتوجه به پاسخگو نبودن وزارت صمت در سیاست های ترویج دخانیات افزود: مجلس ، باید از وزارت صمت توضیح بخواهد و ما در اولین جلسه‌ای که در این مورد تشکیل خواهیم داد، از هر دو وزارت‌خانه خواهیم خواست که در این جلسه حضور داشته باشند تا بتوان به نتیجه مطلوبی رسید.