رمز دوم پویا و سردرگمی مردم

اخبار اقتصادی- بر اساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران،  رمز دوم یکبار مصرف با تاکید پلیس فتا در راستای افزایش امنیت تراکنش های بانکی و کاهش کلاهبرداری های آنلاین از جمله فیشینگ از امروز (یکشنبه اول دی‌ماه ۹۸) اجرایی خواهد شد و رمزهای دوم ایستا (ثابت) در این زمان غیر فعال می‌شوند.

به گزارش افکار نیوز، متاسفانه این روز‌ها کلاهبرداری اینترنتی با روش‌های مختلف برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی در کشور بسیار گسترده شده و بسیاری از کسانی که اطلاعات کمی از روش‌های سارقان امروزی دارند دچار ضرر‌های هنگفتی شده‌اند. در همین راستا پلیس فتا اعلام کرده که در سال ۹۷، ۲۰ تا ۲۵ هزار پرونده برداشت غیرمجاز که بخش مهمی از آن‌ها به خاطر ناآگاهی مردمی بوده تشکیل‌شده است.

ایجاد زیرساخت رمز دوم یکبار مصرف برای افزایش امنیت تراکنش‌های بدون حضور کارت، اقدامی از سوی شبکه بانکی است که با تاکید بانک مرکزی و پلیس فتا در طول یکسال اخیر پیگیری شده و هم اکنون تمامی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری کشور قابلیت ارائه رمز دوم پویا به صورت اپلیکیشن و پیامک را دارند.

چطور از رمز یکبارمصرف استفاده می‌شود؟

بانک روی اپلیکیشن موبایل ویژه خود حساب کاربری و مشخصات شمارا فعال می‌کند. زمانی که قصد خرید اینترنتی یا انتقال وجه آنلاین دارید هم‌زمان این اپلیکیشن را باز می‌کند و یک رمز به شما ارائه می‌شود. این رمز تنها برای تراکنش فعلی شما اعتبار خواهد داشت.

اپلیکیشن‌های بانک‌ها این رمز را با استفاده از الگوریتم پیچیده‌ای تولید می‌کنند که دسترسی به آن برای هکر‌ها بسیار پیچیده یا حتی غیرممکن به‌حساب می‌آید. در قدیم برخی بانک‌ها از پیامک برای ارسال رمز استفاده می‌کردند.

نحوه فعال­سازی و استفاده از رمز پویا

در کل سه روش برای فعال‌سازی رمز پویا کارت بانکی وجود دارد.

5557644-696x435

1) روش اول برای فعال سازی و اخذ رمز دوم کارت بانکی: استفاده از اینترنت بانک و همراه بانک است چرا که افرادی نسبت به پویاسازی رمز دوم اقدام می‌کنند که در فضای وب فعال هستند بنابراین اپلیکیشن‌های موبایلی را می‌شناسند و برای فعال‌سازی رمز دوم و اخذ آن استفاده از اپلیکیشن برای این افراد راحت‌تر است.

ابتدا اپلیکیشن معرفی شده توسط بانک صادر کننده کارت را از سایت رسمی همان بانک دانلود و نصب کنید. در قدم بعدی باید مراحل فعال­سازی اپلیکیشن را انجام دهید. فرآیند فعال­سازی برای هر بانک متفاوت است ولی معمولا نیاز است که برای احراز هویت به شعبه مراجعه کنید.

پس از فعالسازی اپلیکیشن می­توانید از آن استفاده کنید. به این صورت که در مرحله وارد کردن رمز تراکنش­های آنلاین، با مراجعه به اپلیکیشن رمز را دریافت کرده و وارد کنید.

2) روش دوم برای فعال سازی و اخذ رمز دوم کارت بانکی: تمام کاربران گوشی هوشمند ندارند تا بتوانند از اپلیکیشن برای فعال سازی رمز پویا و اخذ آن استفاده کنند بنابراین درگاه یو اس اس دی‌ای برای فعال سازی و گرفتن رمز دوم قابل استفاده شد و کاربران می‌توانند از طریق پیامک نسبت به اخذ رمز دوم اقدام کنند.

3) روش سوم برای فعال سازی و اخذ رمز دوم کارت بانکی: با پشتیبانی بانک مرکزی سامانه‌ای تحت عنوان «حریم» طراحی شده است که تمام مشتریان بانکی می‌توانند از طریق این سامانه رمز دوم درخواست کنند این سامانه درگاهی است که افراد فارغ از اینکه مشتری کدام بانک هستند می‌توانند به وسیله آن نسبت به انجام امورات رمز پویا اقدام کنند.

چند درصد از مردم رمز پویا خود را فعال کردند؟

رضا الفت‌نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب‌ و کارهای مجازی درباره رمز دوم پویا گفت: با توجه به زیرساخت‌هایی که آماده نشده یک اتفاق بدی در انتظار کسب‌کارهای آنلاین است.

وی ادامه داد: طبق آمار تا امروز نزدیک به ۱۵ درصد از افرادی که رمز دوم دارند، رمز دوم پویای خود را فعال کرده‌اند، یعنی معادل ۷۰ تا ۸۰ درصد از کسانی که رمز دوم دارند، این کار را انجام نداده‌اند و این برای ما خیلی خطرناک است و اینکه چرا انجام نداده‌اند، جای بحث و سوال دارد. تصور می‌کنیم که زیرساخت‌ها آماده نیست، هر بانکی برای خودش اپلیکیشنی دارد، مردم را عادت داده‌ایم که کارت‌های مختلف داشته باشند و باید به بانک‌ها مراجعه کنند. خیلی‌ها در این چند روز برای رمز دوم پویا مراجعه کردند اما متاسفانه نتوانستند کاری انجام دهند.

الفت نصب

الفت‌نسب با بیان اینکه رمز دوم پویا، طرح خیلی خوبی است که فکر می‌کنم خیلی بد دارد اجرا می‌شود، افزود: اکنون ما روزانه حدود ۱۵ میلیون تراکنش پرداختی آنلاین بر دستگاه‌های پرداخت و حدود ۱۰ میلیون تراکنش ussd داریم که در مجموع حدود ۲۵ میلیون تراکنش داریم که این طرح بر آن‌ها تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه معادل ۳۰ درصد مجموعه کاربران در ایران از تلفن‌های هوشمند استفاده نمی‌کنند و در روستاها و مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند، اظهار کرد: این طرح خیلی مناسب است اما قبل از آن باید زیرساخت‌هایمان را آماده کنیم. شرکت واسطه‌ای تضمین نمی‌کند که پس از ۶۰ ثانیه این رمز تغییر کند و پیام به مخاطب ارسال شود.

الفت‌نسب در پاسخ به اینکه آیا با کلیت این طرح مشکل دارید، گفت: خیر با اصل موضوع مشکلی ندارم بلکه مردم را باید با این طرح آشنا کنیم، آن کسی که گوشی هوشمند ندارد، چه فکری برای آن شده است؟ ما درخواست تعویق داریم تا بتوانیم فازبندی کنیم. می‌توانیم مثلا این طرح را از تراکنش‌های بالای ۲۰۰ هزار تومان آغاز کنیم.

وی ادامه داد: در فاز بعدی به مردم اطلاع بدهیم که رمز دوم را قطع نمی‌کنیم اما ریسک آن با خودتان تا بیایید رمز دوم پویا را فعال کنید. بگذارید مردم با این سیستم کار کنند، خودشان نسبت به این کار تمایل نشان می‌دهند و از آن طرف بانک مرکزی در این زمینه باید یک نرم‌افزاری را تولید کند تا در اختیار همه بانک‌ها قرار بدهد.

رمز ایستا تا چه زمانی فعال است؟

یک مقام مسئول در نظام بانکی گفت: بانک مرکزی آذرماه امسال در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که از امروز (یکشنبه اول دی‌ماه ۹۸) تمامی رمزهای ایستا برای تراکنش‌های غیربانکی غیرفعال خواهند شد و مشتریان نظام بانکی برای خریدهای اینترنتی و پرداخت قبوض خود، مکلف به استفاده از رمزهای پویا یا همان رمزهای یکبار مصرف هستند.

وی افزود: بر این اساس، با توجه به درخواست‌های مکرر مردم مبنی بر فعال سازی دریافت رمز پویا از طریق پیامک به دلیل سهولت دسترسی، بانک مرکزی تا ۱۵ دی‌ماه ۹۸، رمزهای ایستا را فعال نگاه خواهد داشت.

مهلت مجدد بانک مرکزی برای اجرای طرح رمز دوم پویا

اطلاعیه بانک مرکزی در مورد رمز دوم پویا- در پی اقدام شبکه بانکی در خصوص فعال‌سازی رمز دوم پویا در راستای افزایش امنیت در تراکنش‌های بدون حضور کارت، با تشکر از هموطنان عزیز که اقدام به پویاسازی رمز دوم کارت خود نموده‌اند، بانک مرکزی به اطلاع می‌رساند خرید و پرداخت‌های اینترنتی در حال حاضر با رمز دوم پویا با استفاده از اپلیکیشن‌های تولید رمز پویا قابل انجام است.

همچنین رمز دوم ایستا برای هموطنانی که تاکنون رمز دوم پویای خود را فعال نکرده‌اند قابل استفاده است.

این دسته از مشتریان لازم است طی روزهای آینده نسبت به نصب اپلیکشین و یا تایید شماره همراه خود برای دریافت پیامک رمز دوم از طریق بانک خود اقدام نمایند.

در جهت رفاه حال مردم پیرو درخواست‌های مکرر از بانک‌ها و موسسات اعتباری و برای بالا بردن ضریب نفوذ طرح در آغاز اجرا، استفاده از سرویس پیامک برای دریافت رمز دوم پویا از هفته دوم دی‌ماه جاری آغاز و به تدریج با اتصال بانک‌های مختلف تا انتهای دی‌ماه به انجام می‌رسد.

در این فاصله کسانی که رمز دوم پویا را فعال نکرده‌اند همچنان می‌توانند از رمز دوم ایستا استفاده کنند.

بیشتر بخوانید

 رمز دوم اینترنتی از اول دی غیرفعال می‌شود

خرید اینترنتی از اول دی فقط با رمز پویا امکان پذیر است

نکات کلیدی در فعالسازی رمز دوم پویا

طرح رمز دوم پویا که اجرای آن از اول خرداد سال جاری اجباری شده بود و بعد این دستورالعمل  لغو شده، تا دی ماه به تعویق افتاد و بانک مرکزی با صدور اطلاعیه های متعدد اعلام کرد که اول دی ماه زمان قطعی اجرای این طرح است. اما به دلیل دشواری دریافت رمز دوم پویا و سردرگمی مردم و همچنین عدم وجود زیرساخت مناسب و آسان برای این کار، اجرای این طرح مجددا تا پایان دی ماه به تعویق افتاد.