فرانسوی ها پیروز رقابت بوئینگ و ایرباس در سال 2019

منابع فرودگاهی و رهگیری خطوط پروازی اعلام کردند که شرکت هواپیماسازی ایرباس فرانسه طی سال 2019 معادل 863 فروند هواپیمای مسافربری تولید کرده و توانسته عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده هواپیما در جهان را از بوئینگ آمریکا بگیرد.

اخبار اقتصادی- یکی از مشکلات بوئینگ در رقابت با ایرباس، بحران زمین‌گیر ماندن هواپیماهای 737 مکس در سال 2019 بود که در کنار کاهش سفارشات، تحویل این هواپیماها به مشتریان را نیز با مشکل مواجه کرد.

از سوی دیگر در حالی که هواپیماساز آمریکایی تلاش کرد تا موضوع زمین‌گیر بودن و ایمنی هواپیماهای 737 را در همان سال 2019 جمع و جور کند اما این بحران پس از مخالفت سازمان هوانوردی فدرال آمریکا با صدور مجوز پرواز بوئینگ‌های 737 عملا به سال جدید میلادی نیز کشیده شده است.

ایرباس پیش‌تر هدف‌گذاری تحویل 860 فروند هواپیما برای سال 2019 را تعیین کرده بود و از آنجا که در ماه اکتبر مجبور شد 2 تا 3 درصد از تولید خود را کاهش دهد، برای جبران این مسئله به سمت اضافه کاری بیشتر تا پاسی از شب برای رسیدن به هدف‌گذاری رفته است.

تعداد هواپیماهای تولیدی ایرباس در سال 2019 نسبت به سال گذشته 7.9 درصد رشد داشته است.

ایرباس هنوز در این‌باره اظهار نظر نکرده و اعلام کرده که آمارها موجود پیش از آنکه به صورت عمومی اعلام شوند باید مورد حسابرسی قرار بگیرند.

ایرباس برای رسیدن به رقم 863 فروند تولید، طی سال جاری بسیاری از تعطیلات برای کارمندان و کارگران خود را لغو و هزاران نفر کارگر را به تکمیل هواپیماهای نیمه ساخته اختصاص داد.

بوئینگ آمریکا در سال 2018 تعداد 806 فروند هواپیما تحویل مشتریان داد اما برای سال 2019 بین ماه‌های ژانویه تا نوامبر تنها 345 فروند تولید کرده است.