استفاده از شیوه‌های ریزداده مبنا و دیتا محور در نظام مدرن مالیاتی

با حضور امید علی پارسا، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور و محمد رضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، امروز شنبه ۲۸ دی ماه، تفاهم نامه همکاری این دو دستگاه به منظور تسهیل در اجرا و پیاده‎سازی نظام پایانه فروش توسط مشاغل پزشکی موضوع بند (ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۹۸ کل کشور، منعقد گردید.

اخبار اقتصادی- رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در این نشست، با بیان اینکه نظام مالیاتی در حال حرکت به سمت شیوه‌های نوین مالیات ستانی و تحقق نظام مالیاتی مدرن است، گفت: در نظام مدرن مالیاتی، به جای استفاده از شیوه علی الراس، از شیوه‌های ریزداده مبنا و دیتا محور استفاده می‌شود و در حقیقت، تشخیص مالیات نه به شکل سنتی و با تکیه بر میانگین ها، شواهد و یا قرائن، بلکه به استناد داده‌ها و اطلاعات اقتصادی واقعی مودی انجام می‌گیرد.

 پارسا با اشاره به اینکه مشاغل زیرمجموعه نظام پزشکی در صف نخست ورود به نوین سازی نظام مالیاتی قرار گرفته اند، اظهار کرد: بدیهی است این دسته از مشاغل جزو فرهیختگان جامعه به شمار می‌روند و با آگاهی بخشی که برای این دسته از مودیان صورت خواهد گرفت، عملا شاهد تمکین هر چه بیشتر مشاغل ذکر شده به قانون اجرای پایانه فروشگاهی خواهیم بود.

او با ذکر این مطلب که نقشه راه هوشمندسازی نظام مالیاتی تدوین یافته و به وزارت امور اقتصادی و دارایی جهت نهایی سازی ارسال شده، عنوان کرد: این نقشه راه در قالب هفت محور و ۳۰ پروژه تهیه شده و در حقیقت، مجموعه اقداماتی که به منظور تحقق عدالت، ارتقای سلامت نظام اداری، کاهش فرار‌های مالیاتی و ارتقای توان نظام مالیاتی می‌باید صورت گیرد، ترسیم گردیده که یکی از مهمترین این اقدامات، اجرای قانون نصب و استفاده از پایانه فروشگاهی توسط مودیان مالیاتی است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: به استناد بند (ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۹۸ کل کشور، در گام نخست مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی ملزم به اجرای این قانون از ابتدای سال جاری و نوعی پیش قدم پیاده سازی قانون سامانه‌های فروشگاهی شدند که البته سوء‌تعبیر‌هایی در این خصوص بوجود آمد که با اقدام عملی این دستگاه در قالب فراخوانی که برای پیوستن سایر گروه‌ها و مشاغل (۱۵ گروه و ۵۰ شغل) انجام گرفت، رفع گردید و در سال آینده نیز سایر مشاغل ملزم به اجرای این قانون خواهند شد.

پارسا با تاکید بر اینکه در سال ۱۳۹۹، شیوه تشخیص علی الراس از نظام مالیاتی برچیده خواهد شد، گفت: نظام مالیاتی در حال حرکت به سمت هوشمندسازی است که مبنای آن، ریزداده محور بودن نظام مالیاتی و فرایند تشخیص است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه تاکنون ۴۳ درصد پزشکان سراسر کشور در سامانه پایانه فروشگاهی ثبت‌نام کرده اند، گفت: این تفاهم نامه جهت تسهیل ثبت نام آن دسته از پزشکان که تاکنون اقدام به ثبت نام و اجرای قانون پایانه فروشگاهی نکرده اند، منعقد گردیده و این دسته از پزشکان تا تاریخ ۳۰ بهمن ماه سال جاری مهلت دارند در سامانه پایانه فروشگاهی ثبت نام کنند.

او در خصوص آندسته از مودیان یاد شده که در مهلت تعیین شده مبادرت به اجرای این قانون نکنند، نیز اظهار کرد: براساس مفاد مواد ۲۷۴ تا ۲۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم، مجازات‌هایی برای این دسته از مودیان که به تکالیف قانونی خود عمل نکنند و مرتکب کتمان درآمد شوند، پیش بینی شده است.

در ادامه این نشست،  محمد رضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور نیز به بحث‌ها و مذاکرات مفصل میان این دو دستگاه برای اجرای مفاد بند (ی) تبصره (۶) قانون بودجه ۹۸ کل کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به سبقه‌ای که نظام مالیاتی داشت و اینکه مالیات یک بحث ملی است و باید بدون تبعیض و عادلانه در بین همه صنوف به اجرا در بیاید، لذا این تفاهم نامه به امضا رسید و جوسازی‌هایی که بوجود آمده بود و عمدتا واقعیت نداشت نیز با اقدامات عملی سازمان امور مالیاتی در فراخوان سایر صنوف پایان یافته است.

او بیان کرد: براساس این تفاهم نامه، همکاری بین دو دستگاه بر محور عدالت، شفافیت، احترام و فارغ از هر نگاه تبعیض آمیز تداوم خواهد یافت و آن دسته از پزشکانی که تاکنون مبادرت به ثبت نام نکرده اند، اقدام موثری در این راستا انجام خواهند داد.