ملخ ها اواسط بهمن به ایران می آیند

 هجوم ملخ‌های صحرایی به کشور ما از سال گذشته آغاز شده و گاه و بی‌گاه کشور را درگیر می‌کند. ملخ‌های صحرایی آفت بسیار خطرناکی هستند که می‌توانند حتی امنیت غذایی کشور را تهدید جدی کند همان‌طور که در دهه‌های گذشته چنین اتفاقی افتاده است و میلیون ها  نفر را به گرسنگی کشیده است. 

اخبار اقتصادی- سال گذشته ملخ صحرایی استان‌های جنوبی کشور را درگیر کرد و در سطحی معادل 5500 هکتار در منطقه جاسک استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان مبارزه با این ملخ ها صورت گرفت. آن‌طور که محمدرضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور گفته موج جدید ملخ‌ها تا نیمه بهمن استان‌های جنوبی را دوباره درگیر خواهد کرد و پیش‌بینی کرده که در فاز جدید در سطحی معادل 800 هزار تا یک میلیون هکتار مبارزه انجام خواهد شد.

 این مقام مسؤول گفته است، ملخ‌هایی که در دوره قبل به پاکستان و هند رفته بودند در حال بازگشت به شبه جزیره عربستان و حاشیه دریای سرخ که خاستگاه اصلی آنها هستند ، بوده و در ایران ریزش می‌کنند. 

ملخ‌ها محدود به ایران نیست و کشورهای آفریقایی را هم درگیر کرده و به طوری که سازمان ملل متحد درخواست کمک بین‌المللی برای مبارزه با این ملخ‌ها کرده است.

پایگاه خبری ABC نیوز هم گزارشی از وضعیت بسیار اسفناک این ملخ‌ها در منطقه آفریقا گزارش داده است، چند روز پیش فائو سازمان خواروبار جهانی هم هشدار داد که وجود این ملخ‌ها در منطقه آفریقا بسیار نگران‌کننده است و می‌تواند به گرسنگی بیش از اندازه در این مناطق منجر شود. 

هشدار سازمان خواروبار جهانی محدود به این کشورهای آفریقایی نبود بلکه این حشرات مخرب در هر کشوری که ساکن شوند می‌تواند خسارت‌زا باشد به طوری که آنها در مسیر خود همه چیز را می‌خورند حتی بررسی‌ها نشان داده که به درختان هم رحم نمی‌کنند و گیاهان خشبی نیز را از بین می‌برند. 

*بی سابقه ترین حمله ملخ ها در 70 سال گذشته

بر اساس این گزارش، صدها میلیون حشره در گله‌های مختلف به کشورهای کنیا، سومالی و اتیوپی حمله کرده و بی‌سابقه‌ترین حمله 70 سال گذشته ملخ‌های صحرایی را رقم زده است. سومالی و اتیوپی در 25 سال گذشته چنین شرایط سختی را به خود ندیدند. ملخ‌ها تمام مزارع را تخریب کرده و تهدید جدی برای گرسنگی در این منطقه تبدیل شده است.

این در حالی است که سازمان غذای ملل متحد و سازمان خواروبار جهانی به تشکیل حجم بی‌سابقه‌ای از این ملخ‌های مخرب هشدار داده است که می‌تواند غذای میلیون‌ها نفر را بخورد. این ملخ‌ها در مسیر خود ذرت، سورگوم و هر گیاهی را می‌خورند. ملخ به رنگ رز شاخه‌های درختان را هم می‌خورد.

 *نیاز به اقدام فوری با ملخ ها

فائو اعلام کرده است که باید اقدام فوری برای مبارزه با این ملخ‌ها انجام شود. سازمان ملل متحد گفته است که حدود 103 میلیون دلار برای سم‌پاشی نیاز به هزینه است که فعلاً تنها راه ممکن برای مبارزه با این ملخ‌ها سم‌پاشی است. هفته گذشته پیتر مونیا یکی از اعضای وزارت کشاورزی کنیا تأیید کرد که این کشور سه هواپیما را برای سم‌پاشی 20 هزار لیتر در نظر گرفته است.

بر اساس گزارشات، 10 کشور از هجوم ملخ‌ها در امان نمانده‌اند اما شاید تأثیر جدی آنها روی چند کشور است. در برخی از این کشورها مبارزه با ملخ‌ها هم به دلیل اتفاقات سیاسی که وجود دارد با مشکل مواجه است مثلاً در کشور سومالی که بخشی از این کشور در تسخیر القاعده است و درگیر با گروه الشباب هستند مبارزه را سخت‌تر کرده است. 

در گزارش سازمان ملل متحد آمده است که گله‌های کوچک این ملخ‌ها می‌توانند غذای 35 هزار نفر را در یک روز بخورند. در حال حاضر 70 هزار هکتار از زمین‌های کنیا درگیر این ملخ‌ها هستند آن طور که وزارت کشاورزی کنیا گفته این حمله ملخ‌ها بی‌سابقه است و نیاز به کنترل ویژه‌ای دارد. در حالی که 20 گله از ملخ‌ها سم‌پاشی کامل شده‌اند اما گله‌های جدید، مرتب می‌آیند.

مقامات محلی می‌گویند: یک گله ملخ که دارای 150 میلیون ملخ است در مساحتی معادل 250 برابر زمین فوتبال حرکت می‌کنند. یک گله ملخ در منطقه کنیا به طول 60 کیلومتر و عرض 40 کیلومتر نیز اندازه‌گیری شده است.

در حال حاضر کنیا نیاز به تجهیزات سم‌پاشی برای 4 هواپیمایی که به این منظور اختصاص داده، دارد و نیاز به تأمین مداوم آفت‌کش دارند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مردم محلی از حمله ملخ‌ها بسیار ترسناک هستند چرا که این ملخ‌ها واقعاً همه چیز را می‌خورند. یک فرد محلی می‌گوید: من به عمرم چنین گله بزرگی ندیدم. 

در این میان کارشناسان معتقدند که تغییرات آب و هوایی شرایط زاد و ولد اینها را تغییر داده است. در حالی که این ملخ‌ها می‌توانند سوار بر باد حرکت کنند در یک روز قادرند 150 کیلومتر جابجا شوند. 

در حال حاضر این ملخ‌ها مسیر خود را به اوگاندا و سودان در پیش گرفته‌اند که نیمی از این کشورها درگیر گرسنگی هستند و جنگ‌های داخلی در آنجا وجود دارد. 

گله‌های ملخ همچنین مسیر آرام خود را به دره ریفت اتیوپی ادامه می‌دهد.

ساکنان محلی می‌گویند شرایط بسیار بدی حاکم است و کشاورزان حتی به روش‌های سنتی با این ملخ‌ها مبارزه می‌کنند.

پیش از هجوم ملخ‌ها تقریباً 20 میلیون نفر در منطقه شرق آفریقا با سطح بالایی از ناامنی غذایی مواجه بودند که دلیل اصلی آن خشکسالی و وجود سیل‌های خطرناکی بود که از سال‌ها پیش در این منطقه وجود داشته است. و حمله ملخ ها شرایط را برای آنها بسیار سخت کرده و ناامنی غذایی را در این منطقه بیشتر کرده است، گله‌های زیادی از این ملخ‌ها در اواسط 2019 در ایران، هند و پاکستان زاد و ولد کرده‌اند. 

فائو همچنین اعلام کرده که زاد و ولد این گله‌ها در مصر، اریتره، عربستان، سودان و یمن می‌تواند باعث توسعه گسترده ملخ‌ها در ماه‌های آتی شود.