متقاضیان دور دوم مسکن ملی بر اساس قرعه کشی تعیین می‌شوند
محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در برنامه روی "خط خبر" با اشاره به اینکه ثبت نام دور اول طرح اقدام ملی مسکن در ماه‌های گذشته آغاز و در ۵۳۰ شهر انجام شد، گفت: طبق وعده‌ای که داده بودیم دور دوم ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن از ۱۷ اسفند ماه آغاز و در ۵ استان انجام می‌شود.
اخبار اقتصادی - وی افزود: ثبت نام مرحله دوم مسکن ملی در استان‌های البرز، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل و اصفهان  انجام  می‌شود و به واسطه بازخوردی که وجود دارد گروه‌های مختلف می‌توانند شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ثبت نام‌های خود را انجام دهند و در صورتی که درخواست متقاضیان این دور ثبت نام بیشتر شود برای هفته‌های آینده تمدید خواهد شد.
 
محمودزاده با اشاره به اینکه این دور از ثبت نام تفاوت با دور اول دارد، گفت: در مرحله اول بر اساس ظرفیت ثبت نام انجام می‌شد و به محض آنکه ظرفیت تکمیل می‌شد، سایت به صورت کامل بسته می‌شد، اما در مرحله دوم ثبت نام از ۸ صبح تا ساعت ۱۲ روز بعد ادامه خواهد داشت و در طی این دور روز متقاضیان  برای ثبت نام فرصت دارند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بعد از ۲ روز و بر اساس ظرفیت‌ها با قرعه‌کشی متقاضیان انتخاب می‌شوند که البته تمام ثبت نام کنندگان باید شروط لازم را برای ثبت نام داشته باشند.

او یادآور شد: ۴ شرطی که لازم و ضروری است عبارت است از اینکه فرم "ج" آن‌ها سبز باشد، سابقه ۵ سال سکونت در استان مورد نظر را داشته باشند، تاکنون از هیچ تسهیلات مسکنی استفاده نکرده باشند و متأهل و یا سرپرست خانوار باشند.
 

محمودزاده اظهار کرد: تمامی اطلاعات متقاضیان به صورت کامل از طریق سه سامانه ملی بررسی می‌شود و در صورتی که متقاضیان فاقد شرایط لازم باشند، حذف خواهند شد.

سمنانی ها بیشترین سهمیه مسکن ملی را دارند

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: بسیاری از کسانی که در مرحله اول مسکن ملی ثبت نام کرده بودند  فاقد شرایط  تخصیص سهمیه مسکن ملی بودند به طوری که از حدود ۲۴۰ هزار نفری که متقاضی این طرح بودند؛ ۵۸ درصد از آن‌ها واجد شرایط بودند. طبق تفکیک استان‌ها، استان سمنان با ۳۵ درصد کمترین آمار حذفی را داشت و استان تهران با ۴۶.۵ درصد بیشترین حذفی را داشته است.

او با اشاره به اینکه مقرر شد، متقاضیانی که در دور اول حذف شدند  از اول اسفند بر اساس زمان‌بندی که از طریق پیامک به آن‌ها ارائه شده به سامانه مراجعه کنند، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا اعتراض متقاضیان را به تعویق انداختیم بنا بر این معترضان به این طرح از ۱۰ اسفند به صورت غیرحضوری می‌توانند اعتراض خود را ثبت کنند.
 
محمودزاده با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن برای دهک‌های ۴ تا ۷ جامعه در نظر گرفته شده است، گفت: آورده اولیه متقاضیان ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است و تسهیلاتی که برای متقاضیان در نظر گرفته شده ۱۰۰ میلیون تومان است. آورده متقاضیان بر اساس ساخت، تعداد واحد و طبقاتی که برای واحد خود در نظر می‌گیرند، کم یا زیاد می‌شود.
 
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بر اساس زیر بنا‌های ساختمان و آورده آن‌ها متقاضیان می‌توانند آورده خود را تکمیل کنند و تا ۲ سال فرصت دارند این تسهیلات را دریافت و معادل قیمت تمام شده آورده را پرداخت کنند.
 
او توضیح داد: از روز شنبه این امکان فراهم شده که متقاضیانی که اعتراض داشته‌اند، اعتراض خود را ثبت و در صورتی که اشتباهی در دور اول ثبت نام ایجاد شده بود را برطرف کنند، ممکن است در زمان ثبت نام به دلیل خطای اسمی و یا سبز نبودن فرم "ج" آن‌ها، حذف شده باشند که متقاضیان می‌توانند با ارائه مدارک نسبت به ثبت نام در دور دوم اقدام کنند.

محمود زاده بیان کرد: در سایت طرح اقدام ملی مسکن سامانه‌ای تهیه شده که متقاضیان می‌توانند دلیل رد شدن خود در مرحله اول ثبت نام را مشاهده کنند و اگر اشتباهی صورت گرفته با ارائه مدارک و کنترل آنها  ثبت نام در دور دوم را انجام دهند.
 
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز این فرصت را ایجاد کرده‌ایم که اگر متقاضی تمایل به انصراف داشته باشد درخواست خود را ارائه کند و تا ۱۶ اسفند این موضوع را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و متقاضیان انصراف دهنده در صورت تمایل می‌توانند در دور دوم طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کنند.
 
او با اشاره به اینکه ساخت طرح اقدام ملی مسکن در بسیاری از استان‌ها شروع شده است، گفت: برخی از پروژه‌های مسکن ملی در فاز‌های مختلف به صورت مشارکتی و با آورده بخش خصوصی ساخته می‌شود و برخی از این واحد‌ها هم پیشرفت‌های بالای ۷۰ تا ۸۰ درصدی را دارند که تعدادی از آن‌ها در ابتدای سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
محمودزاده گفت: تعدادی از این واحد‌ها در مرحله فندانسیون، خاکبرداری و اسکلت‌زنی قرار دارد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این واحد‌ها تا سال ۱۴۰۰ به اتمام خواهد رسید.
 
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: یکی از شروط اصلی که برای واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن در نظر گرفته شده است، تکمیل آورده متقاضیان و در صورتی که آورده آن‌ها دیر یا زود و یا با تأخیر واریز شود، سرعت ساخت آن‌ها کاهش می‌یابد.